NYHETER

Oppfordret til måtehold

Den anerkjente professoren Anthony Howell besøkte EBCC 9 for å fortelle om livstilvalg som kan redusere muligheten for tilbakefall av brystkreft. Foreløpig er det få sikre svar, men måtehold og fysisk aktivitet synes å være nøkkelbegreper.

Fem på EBCC 9

Blant deltagerne på EBCC 9 er mangfoldet bredt når det gjelder yrke, alder, nasjonalitet og relasjon til brystkreft. Her får du møte fem av de over 3.000 menneskene som deltar på konferansen, og deres begrunnelse for hvorfor de er i Glasgow.

- Gir en realistisk mulighet til å kvalitetssikre et helhetlig forløp

Europa Donna har drevet heftig lobbyvirksomhet overfor EU for å få fortgang i kvalitetssikringen av brystsentre i unionens medlemsland. Som medlem av Europa Donna er Brystkreftforeningen glad for at det interessepolitiske arbeidet gir resultater, og håper den samme kvalitetssikringen for brystsenter implementeres i Norge.

Hva trenger kvinner etter brystkreftbehandling?

Det var spørsmålet som skulle besvares da Europa Donna hadde første bolk med temaforedrag under EBCC 9. Svaret ble snarere at brystkreftopererte trenger allsidig støtte så snart diagnosen stilles.

- Det var øyeblikk jeg mistet munn og mæle

Silje Opofte, initiativtaker til «Prosjekt pupp», er over seg av begeistring etter at 2014-versjonen av arrangementet er vel gjennomført.