- Usikkerheten som følger med koronaviruset utgjør en tilleggsbelastning i en allerede krevende hverdag. Det å dele tunge tanker med noen kan ofte gjøre godt. Brystkreftforeningen oppfordrer derfor likepersoner til å være ekstra observante på at det finnes mennesker der ute som ikke har et nettverk, understreker daglig leder Beate Christine Wang i Brystkreftforeningen.

Mange av dem som er rammet av brystkreft og som er brystkreftberørte, lever svært isolerte på grunn av smittefare og trenger mer enn noen gang støtte, praktisk hjelp «på avstand»  og omtanke fra andre.

Her kan du finne ut hvordan du kommer i kontakt med en likeperson.

Det er viktig å holde på de rutinene vi kan i hverdagen, ifølge psykolog. Foto: Istock / Brystkreftforeningen.

Hold på hverdagsrutiner

For deg som er i isolasjon eller karantene, er det svært viktig å holde på hverdagsrutinene. Her er tips for å opprettholde en så normal hverdag som mulig.

- Det er viktig å huske på at vi er her for deg. Hvis du kjenner at du trenger noen å prate med er det veldig viktig at du gjør nettopp det. Vi har et stort og solid nettverk gjennom blant annet lokalforeningene over hele landet som du kan støtte deg til. Vi har også mange likepersoner, sier Wang, og legger til:

- Den dugnadsånden og samholdet som alle har vist og viser under koronapandemien hittil, er prisverdig. Det er viktig å forholde seg til rådene fra helsemyndighetene. Det bidrar til at de som er utsatte og i risikogrupper kan komme seg best mulig gjennom denne svært krevende perioden.

Aktivitet og kosthold

Det er lurt å legge inn litt trening som del av din daglige rutine, tilpasset til ditt nivå. La deg inspirere av de mange digitale løsningene som gjør det enklere å trene hjemme. Det kan også være nyttig å prøve ut gratis trengingsvideoer via Pusterommet.  Her kan du også lese mer om hvordan du kan holde på gode matvaner under koronapandemien.

Brystkreftforeningen har også snakket med ernæringsforsker Rune Blomhoff, om hvilke små, men svært nyttige endringer man kan gjøre for å holde et godt kosthold.

Det blir arrangert en rekke nyttige webinarer via Kreftforeningen. Her kan du også se tidligere webinarer i reprise.

Mer informasjon og råd
Lokalforeningene i Brystkreftforeningen har avlyst de fleste av sine arrangementer og aktiviteter. Medlemmer må ta kontakt med styret i sin egen lokalforening eller følge med på lokale facebook-grupper for detaljert informasjon dersom man er i tvil.

Brystkreftforeningen anbefaler alle medlemmer å følge nøye med på Folkehelseinstituttets sider, og særlig informasjon og råd instituttet gir til risikogrupper. Man finner også informasjon og konkrete råd om koronaviruset på helsenorge.no.

Har du spørsmål om koronasmitten som du ikke finner på fhi.no, kan du ringe Folkehelseinstituttets informasjonstelefon for publikum: 815 55 015 (hverdager 08-15.30).

Har du behov for akutt helsehjelp, ring fastlegen din. Hvis du ikke kommer i kontakt med fastlegen, ring legevakten på 116 117. Ved fare for liv og helse, ring 113.