- Dette ble sterkt, og en stor begivenhet. Tusen takk til alle som deltok og viste solidaritet med de som lever med uhelbredelig brystkreft, er oppsummeringen fra generalsekretær Anne Lise Ryel i Kreftforeningen, og Olaug Høie Mortensen, styreleder i Brystkreftforeningen, etter lørdagens uhøytidelige verdensrekord i Oslo.

Over 1500 mennesker hadde møtt opp da Brystkreftforeningen og Kreftforeningen inviterte til verdens lengste rosa lunsj i Oslo sentrum. Langbordet strakk seg hele 400 meter fra Stortinget til Universitetsplassen.

- Stemningen var fantastisk. Her har familie og vennegjenger hygget seg sammen rundt lunsjbordet. Det er et spektakulært syn å se Karl Johans gate kledd i rosa, sier Mortensen i Brystkreftforeningen.

Lignende lunsjarrangementer ble også holdt i Bodø, Bergen og Trondheim. Målet var å gi et spektakulært startskudd for årets Rosa sløyfe-aksjon, som pågår gjennom hele oktober. I år rettes oppmerksomheten mot dem som lever med uhelbredelig brystkreft.

- Tross stadig bedre prognoser, er det fortsatt én av fire brystkreftrammede som ikke blir friske. Mange med uhelbredelig kreft fremhever viktigheten av å bruke verdifull tid sammen venner og familie. Vi håper å inspirere det norske folk til å gjøre det samme, sier Ryel, som sammen med Mortensen i Brystkreftforeningen oppfordrer til å invitere dem du er glad i på rosa lunsj i oktober.

Rosa sløye-aksjonen er en solidaritetsaksjon, og i tillegg til å bære en rosa sløyfe i oktober, ønsker aksjonen å oppfordre folk til å bruke tiden med dem du er glad i.