Kvinneguiden.no har intervjuet en ung, amerikansk kvinne, Nikki Black, som måtte fjerne begge brystene etter å ha blitt diagnostisert med brystkreft. 25-åringen valgte å rekonstruere brystene. Operasjonsarrene på tvers av brystene har den amerikanske kvinnen valgt å skjule med store tatoveringer.

– Tatoveringene var en måte for meg å ta tilbake kontrollen over min egen kropp, sier Nikki Black til nettstedet.

Hovedstyremedlem i Brystkreftforeningen, Kristin Johnsen, har selv rekonstruert et bryst i forbindelse med brystkreft. Johnsen valgte en annen type tatovering enn Black etter rekonstruksjonen, men sier hun heier på alt som kan få brystkreftopererte kvinner til å føle seg bedre.

– Du må gjøre de du føler blir riktig for deg selv, sier Johnsen.

Johnsen ventet halvannet år fra brystkreftoperasjonen til hun fikk rekonstruert brystet. For henne var rekonstruksjonen viktig.

– Rekonstruksjonen endret selvfølelsen og livet mitt igjen - og denne gangen til noe bedre - faktisk veldig bra, sier Johnsen.

Les hele saken hos kvinneguiden.no ved å klikke her.