- Det er spennende å være med på noe nytt, og jeg håper å treffe noen som er like engasjert som meg, sier Ingrid Liane, styremedlem i Brystkreftforeningen under 40.

- Da jeg bodde i England jobbet jeg frivillig i en organisasjon som heter Coppafeel. Den er startet av en jente som fikk diagnosen brystkreft da hun var 23 år. Det tok flere måneder fra hun kjente kulen til hun fikk diagnosen, og organisasjonen ble startet for å forebygge at andre unge skal få diagnosen for sent, forteller Ingrid Liane.

Liane opplevde selv at det tok unødvendig lang tid fra da hun ved en tilfeldighet kjente kulen i brystet til diagnosen ble stilt. Først etter fem måneder og tre legebesøk fikk hun henvisning til undersøkelsen som senere bekreftet at det var kreftceller i brystet hennes. Da var hun 23 år gammel.

- Jeg visste ikke så veldig mye om brystkreft. Jeg trodde det bare var eldre damer som fikk det, men da jeg kjente kulen skjønte jeg med en gang hva det var, forteller Liane.

- Kreft betyr ikke død
Da behandlingen var over, sendte Liane en e-post til grunnleggeren av Coppafeel. Noen måneder senere var den norske jenta blitt en del av organisasjonens frivillige apparat.

- Vi dro på festivaler, universiteter eller andre arenaer hvor unge er. Vi prøvde å få til en vinkling som ikke er så alvorstynget, selv om det er en vanskelig balansegang. Kreft betyr ikke død, det er det viktig å få frem. Det handler om å bli kjent med sin egen kropp og forstå at det ikke er så farlig å ta litt på puppene sine, mener Liane.

Det samme budskapet har Liane et ønske om å spre til unge voksne i Norge.

- Jeg har lovet venninnen min at jeg skal fortsette med det forebyggende arbeidet i Norge, og jeg har tanker om å gjøre noe lignende her. Jeg synes kanskje tilbudet kunne vært bedre når det kommer til å informere om at også unge kan få brystkreft. Det har jeg lyst til å gjøre noe med, sier hun.

Tillitsvalgt i Brystkreftforeningen
Nå er studielivet i England et tilbakelagt kapittel. I fjor vår flyttet Liane hjem til Norge med en koffert full av erfaringer og et brennende engasjement for forebyggende arbeid.

I høst ble hun valgt inn i styret i Brystkreftforeningen under 40. 26-åringen kommer inn i tillitsvervet i foreningen med nysgjerrighet og nye ideer.

- Det er spennende å være med på noe nytt, og jeg håper å treffe noen som er like engasjert som meg. Jeg føler at jeg har kommet over den verste perioden, der behovet for støtte ikke er like sterkt som tidligere. Nå håper jeg at min erfaring blir noe positivt ved å hjelpe andre. Jeg kan ikke bare la det ligge, sier hun.

- Dessverre er det flere unge som får brystkreft, men dess mer man vet, dess enklere blir det forhåpentlig å få behandling og riktig diagnose på et tidlig tidspunkt, sier 26-åringen.

- Har mye å bidra med
Veronica Frantzen, leder i Brystkreftforeningen under 40, gleder seg over å ha fått Liane inn i styret.

- Det er både viktig og veldig bra å få driftige og engasjerte mennesker som Ingrid inn i styret. Erfaringen hun har fra England kan gi oss nye og friske innspill. Hvis de har gjort noe der som kunne vært fornuftig å få til her, er det absolutt verdt å ta opp til diskusjon, sier Frantzen.

Styrelederen setter pris på at det nye styremedlemmet har kommet dit hen at hun er klar for å bruke sin erfaring til å hjelpe andre.

- De som er ferdigbehandlet har så mye å bidra med til andre som har havnet i samme situasjon. Det er også avgjørende for arbeidet vi gjør at styremedlemmene har overskuddet og energien som trengs for å jobbe på vegne av våre medlemmer, sier hun.