Det skriver Dansk Brystkræft Organisation i siste utgave av sitt medlemsblad, dbobladet. Gynekolog Irina Goukasian står i spissen for forskningsprosjektet, og med seg har hun blant andre flere leger. Gjennom sitt daglige virke har Goukasian møtt mange kvinner som har underlivsproblemer i forbindelse med brystkreftbehandling. Hun opplever at dette er et tabubelagt tema som har fått for lite oppmerksomhet.

- I 64 prosent av alle brystkrefttilfeller behandles kvinner med antihormoner i fem år. Antihormoner kan ha bivirkninger i form av underlivsplager som kløe, svie og tørrhet i vagina, smerter ved samleie, blærebetennelse og inkontinens, sier Goukasian til dbobladet, og fortsetter:

- Slike underlivsplager påvirker kvinnenes dagligliv, parforhold og seksualliv, og medfører svekket livskvalitet. Det har dessverre ikke vært nok fokus på dette tabubelagte problemet.

- Kan komme norske kvinner til gode
Foreløpig er det ukjent hvilke kvinner som risikerer å få underlivsplager i forbindelse med behandling. Det vil Goukasian forsøke å gjøre noe med.

- Prosjektets formål er derfor å definere risikogrupper, så vi kan forebygge problemene. Vi vil undersøke forekomsten av underlivsplager hos danske kvinner i alderen 50-65 år, som behandles med antihormoner, forteller hun.

- Danmark kan bli det første landet i verden som aktivt definerer risikogrupper og jobber med å forebygge problemene. Dette kan komme hele verden til gode, mener gynekologen.

- Handler om kvinnelighet
Goukasian mener underlivsplager i forbindelse med brystkreftbehandling blir en ekstrapåkjenning for kvinner i en allerede vanskelig situasjon, og at det derfor må gjøres en skikkelig jobb for å forebygge problemene.

- En ting er at kvinnene kanskje er forberedt på at brystkreftbehandling kan gi redusert sexlyst, men hvis det i tillegg er fysisk vondt å være seksuelt sammen, hvis de opplever svie og tørrhet, er det ikke noe å si på at kvinnene kan føle seg i ingenmannsland, sier hun.

- Det ville betydd så mye hvis vi kunne hjelpe disse kvinnene, sier hun.

Du kan lese hele intervjuet med Irina Goukasian ved å klikke på denne lenken.

Du kan lese mer om seneffekter av brystkreftbehandling som seksuelle plager på denne siden.