Tekst: Susanna Marie Hollow/ CoreTrek AS
Foto: Privat

På begynnelsen av 2000-tallet hadde Randi en ryggoperasjon, som førte til at hun ble ufør. Like etter fikk hun diagnosen brystkreft og ble operert med axilledisseksjon og brystbevarende med delprotese for snart syv år siden. Selv om det var en vellykket operasjon, sliter hun som så mange andre med plager og senskader etter kreften. Etter operasjonen fikk Randi også lymfødem, noe som førte til at det var vondt å legge armen inntil kroppen – og slik fant hun ut at en liten pute kunne være god smertelindring.

I Langevåg og Ålesund var det tidligere slik at kun de som hadde operert vekk hele brystet fikk en smertelindrende hjertepute. I dag får alle en slik pute uansett operasjon, og det er takket være Randi.

– Rett etter operasjonen kjøpte jeg meg en liten pute for å ha under armen inntil brystveggen når jeg sov. Puten gjorde at armen fikk hvile bedre inntil brystet, og det gjorde mindre vondt. Den gangen visste jeg ikke hva hjerteputer var, og heller ikke at det skulle bli en stor del av min hverdag, forteller Randi.

Unike puter på en halvtime

For litt over seks år siden begynte Randi å gå på møter hos Brystkreftforeningen Ålesund og omegn hvor hun opplevde at det var godt å være, og hun fikk møte andre kvinner i samme situasjon. Under et møte ble det spurt om noen ville ta over oppgaven å sy hjerteputer, og da kjente Randi at dette var noe for henne.

– Jeg blir så glad for å kunne gi noe tilbake! Det gjør meg også glad å vite at putene er til god hjelp for kvinner som nettopp har blitt operert, for jeg kjenner så godt til behovet og hjelpen det ga meg, sier hun og fortsetter:

Jeg blir så glad for å kunne gi noe tilbake!

– Jeg ønsker at dette skal være en gave til mine medsøstre. De har gjerne ulike behov og personligheter, og det er grunnen til at jeg lager alle putene forskjellige. Jeg bruker omtrent en halvtime på hver hjertepute nå som jeg har fått en god teknikk.'

500 puter

I Ålesund er det Randi som lager alle putene, og det er blitt nærmere 500 puter så langt. En liten økt om kvelden gir flere hjerteputer, som så blir pakket inn i cellofanposer og utdelt med en hilsen fra likepersontjenesten, tidligere kalt besøkstjenesten, til de som ønsker seg en.

Randi Iren Skaar, hjerteputer

Et verdensomfattende prosjekt

– Navnet hjerteputer vet jeg ikke hvor oppstod, men jeg har lest at en sykepleier i USA fikk en pute formet som et hjerte av sine tanter da hun fikk brystkreft. Tantene hadde tenkt at en hjerteformet pute var en fin måte å vise omtanke på. Sykepleieren flyttet senere til Danmark, hvor hun begynte å lage hjerteputer til brystkreftopererte, sier Randi.

I dag blir putene sydd av frivillige i organisasjoner verden over, blant annet i Hellas, Australia, Tyskland og England. Vil du se hvordan disse kvinnene setter sitt unike preg på hjerteputene? Følg hashtaggen #heartpillowproject på Instagram!

Vil du også ha en hjertepute?

Hjerteputer er helt gratis, og blir utlevert av likepersoner tilknyttet sykehusene som opererer og behandler brystkreft. Du kan også kontakte lokalforeningen i ditt fylke.

Randi Irén Skar:

• 59 år
  • Gift
  • Har tre voksne barn
  • Bor i Langevåg, Møre og Romsdal
  • Syr hjerteputer for likepersontjenesten i Ålesund

Ann Christin fikk styrke av de dårlige oddsene