– Å, så fantastisk! Nå ble jeg glad. Det er nesten så jeg får tårer i øynene her, sier en lykkelig Linda Persen når Brystkreftforeningen ringer med nyheten om at hennes prosjekt «Ingen hår, en pupp, og så?» har mottatt 283.000 kroner i støtte fra ExtraStiftelsen.

Tildelingen ble offentliggjort på ExtraStiftelsens tildelingskonferanse i Oslo tirsdag formiddag. Brystkreftforeningen står formelt som søkerorganisasjon for prosjektet, og har en kontrakt med Persen for gjennomføringen av det.

– Jeg skal lage en teaterforestilling, en monolog, hvor jeg formidler historien om hvordan det er å leve med metastatisk brystkreft. Det blir nok en forestilling med mye galgenhumor, men også mye viktig informasjon. Så når publikum tror de blir underholdt, får de en del informasjon samtidig, sier Persen blidt.

Bred erfaring
Persen lever selv med metastatisk brystkreft, og jobber samtidig som foredragsholder. 39-åringen besøker kommuner, foreninger og bedrifter med skreddersydde inspirasjonsforedrag.

– Med den kombinasjon jeg har av faglig og personlig erfaring, har jeg hatt veldig lyst til å lage en slik forestilling, sier hun, og fortsetter:

– Nå som jeg er innvilget støtte, kan prosjektet realiseres. Jeg gleder meg til å begynne med arbeidet.

232 utdelte millioner
Totalt er 232 millioner kroner fordelt på over 500 prosjekter i forbindelse med årets Extra-tildeling. Drøyt 132 millioner går til helse- og rehabiliteringsprosjekter, mens de resterende går til forskerstillinger. Pengene som gis i støtte er overskuddet fra Extra-spillet.

Tildelingslisten viser en er stor bredde i ideelle prosjekter som får støtte, og pengene er fordelt til frivillige helseprosjekter over hele landet.

Brystkreftforeningen har også fått videreført støtten til prosjektet «Stratifisert screening for brystkreft», et forskningsprosjekt ledet av Solveig Hofvind, leder ved Mammografiprogrammet.