Etter et sykdomsforløp med brystkreft fra 2010, ble det i 2013 konstatert spredning, en uhelbredelig sykdomssituasjon, også kjent som metastatisk brystkreft. Ida Helene ønsket selv å betegne sin situasjon som en tilstand med kronisk kreft. I vårt intervju med henne i Brystkreftforeningens medlemsblad Athene høsten 2015, i forbindelse med Rosa Sløyfe aksjonen sa hun følgende « jeg liker kronisk bedre. En kronisk sykdom kan man leve med, og gir ikke assosiasjoner om at noe er opplest og vedtatt.»

Ida Helene Selebø Nilsens, døde 25. april 2016, Øvre Eiker.

Hennes pågangsmot og vilje til å endre noe, vil gjøre en forskjell fremover. Brystkreftforeningen vil fortsette arbeidet for økt synlighet og åpenhet om metastatisk brystkreft, gjennom satsning på forskning og innsamlede midler fra Rosa Sløyfe 2015. Ida Helene var en sentral person i aksjonen der temaet var å leve med uhelbredelig brystkreft.

Gjennom Ida Helenes innspilling av Rosa Sløyfe filmen vant Brystkreftforeningen og Kreftforeningen prisen "2016 EBCC Arts and Humanities Award" under EBCC-konferansen i Amsterdam i vår. Alle tok budskapet til sine hjerter og deretter hjem til sine respektive nasjonale forhold for å arbeide videre med temaet.

Brystkreftforeningen ønsker å trekke frem et sitat av Ida Helene Selebø Nilsen, fra intervjuet i Athene: « Å oppfordre til å bruke mer tid med dem man er glad i, synes jeg er veldig fint. Det er viktig å bruke tiden på noe fornuftig. Jeg vil ikke sløse bort tiden på surr»

Brystkreftforeningen takker Ida Helene for at hun delte sin kunnskap og sine erfaringer til hjelp for andre kvinner, pårørende og ikke minst barn, i en meget krevende livssituasjon.

Ester-Johanne Sande, styreleder i Brystkreftforeningen og Beate Christine Wang, daglig leder i Brystkreftforeningen.

Les artikkelen "Jeg vil ikke sløse bort tiden min på surr" om Ida Helene fra vårt medlemsblad Athene, utgave 3 i 2015.

Se Ida Helenes minneordside