Nico

Årets aksjon er den 17. i rekken, og temaet fra i fjor videreføres når Rosa sløyfe-aksjonen igjen gir oppmerksomheten til dem som lever med uhelbredelig brystkreft.

Under åpningen for årets aksjon torsdag morgen, ble blant annet årets Rosa sløyfe-designpin lasert. Den er det Nico Widerberg som står bak.

- Jeg har på en enkel måte prøvd å gi den Rosa sløyfen form og uttrykk. 8-tallet er evighetssymbolet - en livets spiral. Det uttrykker uendelighet og en konstant flyt av energi og styrke, sier Widerberg om designet.

- Bruddet, eller åpningen, viser at livet er sårbart, men at vi kan leges og vokse sammen igjen. Utvikling og kunnskap gjør oss tryggere. Den rosa fargen viser selvtillit og universell kjærlighet, fortsetter kunstneren, som er den andre i rekken til å lage en kunstpin på oppdrag for Rosa sløyfe, etter at Camilla Prytz laget sin versjon i 2014.

Solidaritet og informasjon

Brystkreftforeningens styreleder, Olaug Høie Mortensen, og generalsekretær i Kreftforeningen, Anne Lise Ryel, holdt åpningstale ved aksjonsstarten torsdag morgen. De ga mye av sin oppmerksomhet til dem som spesielt skal løftes frem den kommende måneden.

- Å få til en bedre offentlig samtale om kreft og uhelbredelig kreft i særdeleshet, er viktig. Rosa sløyfe gir en betydelig støtte til brystkreftforskning. Flere forskningsfremskritt gir bedre behandling og dermed flere år og måneder å leve for flere. Mer tid til å lage minner, flere øyeblikk å se frem imot, sa Mortensen.

Ryel i Kreftforeningen rettet også en stor takk til alle dem som i forbindelse med aksjonen forteller sine historier.

- Det har gitt og gir oss mer åpenhet, mer informasjon og sterkere håp. De er veivisere for oss, og setter livet og hverdagene våre i perspektiv, sa generalsekretæren.

Gir sin stemme

Ida Helene Nilsen er en av dem som har valgt å dele sin historie i forbindelse med årets Rosa sløyfe-aksjon.

- Jeg synes det er viktig å kunne gi de kvinner som lever med en uhelbredelig sykdom en stemme. Det er et tema som er litt tabubelagt, og kanskje litt vanskelig å løfte. Det er viktig å vise at man kan leve godt selv med spredning, sier Nilsen.

Hun merker at det fremdeles er mye usikkerhet rundt uhelbredelig brystkreft.

- Da jeg fikk brystkreft første gang, var det mange spørsmål om når jeg skulle begynne å jobbe igjen, om vi snart skulle ha flere barn og den typen ting, sier hun, og fortsetter:

- Da jeg ble diagnostisert med brystkreft med spredning høsten 2013, var tilnærmingsmåten litt annerledes. Mange er litt usikre på hva de skal si, og noen trekker seg unna. Noen sier også at de ikke vet hva de skal si, og det er helt greit. Det er veldig mye bedre enn å trekke seg unna, for man er til stede. Forventingene og presset om å gjøre noe har også dalt betraktelig, men man vil jo fortsatt bidra der man kan selv om man er syk.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Idaint

Ida Helene Nilsen, med sin ektemann, intervjues av konferansier Guri Schanke.

Nilsen, hennes ektemann og deres datter er også hovedpersoner i filmen laget i forbindelse med Rosa sløyfe-aksjonen. Filmen kan du blant annet se på Rosa sløyfe sin Facebook-sider.

• Fakta om Rosa sløyfe
    Rosa sløyfe er en internasjonal folkebevegelse som markeres over hele verden i oktober hvert år. Målet med aksjonen er å vise solidaritet med de som rammes, øke kunnskapen om brystkreft og å gi støtte til brystkreftforskning og andre brystkreftprosjekter. I løpet av oktober farges Norge rosa ved hjelp av bedrifter, foreninger og privatpersoner som alle bidrar i kampen mot brystkreft. Brystkreftforeningen og Kreftforeningen arrangerer Rosa sløyfe-aksjonen i Norge og har gjort det siden 1999.