demo01

Finn Helge Quist, initiativtaker til demonstrasjonen.

demo02

Klar tale fra Blodkreftforeningen.

demo03

Demonstrasjonstoget startet i Regjeringskvartalet litt før klokken fire mandag ettermiddag.

demo05

Brystkreftforeningen deltok med to hovedparoler i demonstrasjonen.

demo06

Initiativtaker Quist gikk fremst i demonstrasjonstoget med denne plakaten.

demo07

demo08

demo09

demo10

Brystkreftforeningen sier sammen med mange andre nei til todelt helsevesen i Norge.

demo11

"Klokka tikker, tiden går - nå er et slutt på tålmodigheten vår"

demo12

Et samlet kreft-Norge deltok i demonstrasjonen, her en av Gynkreftforeningens paroler.

demo13

Demonstrasjonstoget gikk til Stortinget, hvor det ble holdt appeller.

demo14

Målet med demonstrasjonen er raskere tilgang til kreftmedisiner i Norge.

demo15

Hundrevis av mennesker møtte opp foran Storinget.

demo16

- Pasienter dør mens de venter på medisiner. Det er komplett uakseptabelt, sa Quist i sin appell.

demo17

demo18

- Vi må få innført et system med midlertidig godkjenning av medisiner for livstruende sykdommer mens saksbehandling foregår. Vi har ikke flere å miste, sa Quist.

demo19

demo20

Barnekreftforeningen holdt appell ved daglig leder, Trine Nicolaysen.

demo21

demo22

- Vi kan ikke vente i flere år på nye medisiner. Vi må få på plass en hurtigere behandling, sa Brystkreftforeningens styreleder, Ester-Johanne Sande, i sin appell.

demo23

- Det er både veldig fint og veldig synd å se utover her. Det er fantastisk å se så mange som har et engasjement for en så viktig sak. Samtidig er det synd at vi må gå i demonstrasjon for en så viktig sak, tilgang til nye kreftmedisiner, sa assisterende generalsekretær i Kreftforeningen, Ole Alexander Opdalshei.

demo24