Tekst: Redaksjonen
Foto: Privat

Aldri før har Brystkreftforeningens lokalforeninger samlet inn så mye i en Rosa sløyfe-aksjon.

– Vi er utrolig imponert over den formidable innsatsen som lokalforeningene gjør under Rosa sløyfe. I fjor samlet de inn hele kr 4 173 296, og det fortjener de virkelig anerkjennelse for, sier aksjonsleder for Rosa sløyfe, Marit Sophie Egge.

Hun forteller at Rosa sløyfe 2021 ble tidenes nest beste både med tanke på innsamlet beløp og antall medieoppslag. Her kan du lese mer om Rosa sløyfe og prosjektrapporten.

Tidlig oppdagelse

I 2021 rettet Rosa sløyfe oppmerksomheten mot tidlig oppdagelse. Jo tidligere brystkreft oppdages, desto bedre blir prognosen og desto mer skånsom blir behandlingen. Koronapandemien har gått kraftig utover brystkreftstatistikken. Tall fra Kreftregisteret viser at det var 300 færre brystkrefttilfeller i 2020 enn i 2019. En så stor nedgang har aldri før vært registrert for brystkreft fra ett år til et annet.

– Det er imidlertid ingen grunn til å tro at færre utviklet brystkreft i 2020, og vi frykter mange vil få en forsinket diagnose framover. Inntektene fra årets aksjon går til forskning på brystkreft slik at flere kan overleve og at flere får best mulig livskvalitet etter brystkreftbehandling, forteller Egge.

Finn din lokalforening

Frivillig innsats

Brystkreftforeningen har 56 lokalforeninger over hele landet som legger ned svært mange dugnadstimer i forbindelse med Rosa sløyfe-aksjonen. Lokalforeningene sørger for å samle inn store beløp som går til brystkreftforskning. Alle de frivillige i Brystkreftforeningen samarbeider med Kreftforeningens distriktskontorer om å spre det viktige budskapet gjennom innsalg til lokale medier og ved å arrangere ulike arrangementer, som Rosa sløyfe-løpet.

– Tusen takk til våre frivillige i lokalforeningene for innsatsen dere la ned i Rosa sløyfe-aksjonen 2021. Jeg blir så takknemlig og stolt over å være leder for denne fantastiske gjengen. Rekordbeløpet på over 4 millioner kroner fra lokalforeningene viser at alt arbeidet gir resultater, sier styreleder i Brystkreftforeningen, Ellen Harris Utne.