- Bygninger belyses, sykkelseter får rosa trekk og informasjonsbussen skal gjennom vårt langstrakte land, for å nevne noe. Det er umulig ikke å skjønne at det er noe som skjer, sa Ryel da Rosa sløyfe-aksjonen åpnet tirsdag.

Ryel er klar på at Rosa sløyfe-aksjonen har betydd mye for norsk kvinnehelse de siste 15 årene. Generalsekretæren trekker frem tre momenter.

- For det første har kvinner blitt mer bevisste på egen kropp. Man er mer oppmerksom, og går tidligere til legen om man merker forandringer. For det andre diagnostiseres kvinner tidligere takket være mammografi, sier hun.

- For det tredje har behandling av brystkreft blitt bedre. Det er et resultat av forskning, og det har Rosa sløye-aksjonen bidratt til gjennom 15 år. Aksjonen har støttet forskningen med 90 millioner. Det betyr noe, fortsatte Ryel, til stor applaus fra de fremmøtte på markeringen for aksjonsstarten.

Boklansering
I forbindelse med markeringen for aksjonsstarten tirsdag, ble “Den rosa boken” lansert. Flere tok turen inn i den rosa varmen i Cappelen Damms lokaler. Der fikk de blant annet høre Åsfrid Hegdal, redaktør i Cappelen Damm, fortelle om bakgrunnen for å lage boken.

- Da jeg fikk brystkreft i 2008 prøvde jeg å finne informasjon om sykdommen, men det var vanskelig å finne det man ønsket. Det fantes veldig mye, men det var så spredd. Så jeg savnet en liten bok. Det å få samlet informasjon et sted, i en konsentrert form, og samtidig få en slags helhet med ulike sider av brystkreft, sa Hegdal.

Marian Aas Hansen bidro med musikalske innslag på aksjonsåpningen sammen med musiker Eirik-André Rydningen (foran til høyre). Michael Andreassen var konferansier.

Ved hjelp av Brystkreftforeningen og Kreftforeningen kom Hegdal i kontakt med bidragsyterne til boken. I den finnes historier fra både brystkreftpasienter og pårørende, kvinner og menn.

Ulike perspektiver
Blant bidragsyterne er Irina Lee, Wencke Haug, Astrid Skitesvik Bjørkeng og Katrine Dahle Wavold. Disse fire var på plass i Oslo da boken ble lansert, og fortalte litt om sitt bidrag i “Den rosa boken”. Lee har vært pårørende som venninne.

- Det vanskeligste er ikke å kunne gjøre noe for at venninnen din skal bli frisk. Man føler seg makteløs, sier Lee.

Derfor fant hun sammen med vennegjengen mer praktiske måter å hjelpe venninnen på. De startet en rosa bil-aksjon for venninnen, som var blitt billøs like før hun fikk diagnosen.

Bjørkeng var i en annen rolle som pårørende. Hun opplevde å miste moren av brystkreft.

- Min historie har jeg kalt “Arven fra mor”. Vi er en familie med mange sterke kvinner, men vi har en trøblete, genetisk arv. Jeg er likevel opptatt av at arven etter mor skal bli hennes verdier og synet hun hadde på livet, sier Bjørkeng.

Haug er blant bidragsyterne som selv har hatt brystkreft. Hun forteller om lite forståelse for utmattelsen hun følte etter at hun var symptomfri, fatigue.

- Jeg fikk liksom aldri kreftene igjen. Jeg ble møtt med så mye kunnskapsløshet, og fikk beskjed om å ta meg sammen, om å hvile. Det var frustrerende, sier Haug.

I en artikkel i Athene fikk Haug lese om en kvinne som drev med behandling for fatigue.

- Tårene trillet. Hvordan kunne denne kvinnen, som jeg aldri hadde møtt, forså hva jeg slet med? mimrer Haug.

- Livet kan bli bra igjen etter brystkreft, men det blir ikke det samme.

Lever et lykkelig liv
Katrine Dahle Wavold er historien bak kapittelet “På feil side av statistikken”.

- Brystkreft blir assosiert med de over 50 år. Det var i alle fall det jeg gjorde før jeg fikk diagnosen selv. Men det er skjer mange yngre også, inkludert meg, sa hun ved boklanseringen.

Wavold har fått tilbakefall med spredning, og er på evig behandling. I boken skriver hun at hun lever verdens beste liv.

- Da jeg ble syk og hadde min første operasjon, var jeg redd for ikke å våkne opp etter narkosen. Da tenkte jeg at jeg var så takknemlig for det livet jeg hadde hatt frem til da, forklarer hun.

Tone Holsbøe og Anne Lise Ryel har stor tro på at Rosa sløyfe-aksjonen blir en suksess også i 2013.

- Livet går videre uansett. Det er mer intenst enn før, men det har satt ting i perspektiv. Det som var hyggelig før har kanskje blitt enda hyggeligere nå, sier hun.

Et viktig bidrag
Tone Holsbøe, styreleder i Brystkreftforeningen, var også på plass da aksjonen fikk sin offisielle åpning for året. Hun mener boken er et viktig bidrag for å frem at det finnes mange ulike historier om brystkreft.

- Brystkreft er ikke bare brystkreft. Det kan være like mange historier som det er antall kvinner. Det er så lett å stigmatisere de som har fått brystkreft. Sette dem i en bås, og si at sånn og sånn er en brystkreftpasient, men vi er like forskjellige som andre kvinner er forskjellige, sier Holsbøe.

- Boken er et flott tilleggsbidrag i den vanlige Rosa sløyfe-aksjonen. Det er noe nytt, sier styrelederen.

Hun er i likhet med Ryel sterk i troen på at årets aksjon blir enda en suksess, og at 100 millioners-merket vil passeres i løpet av oktober.

- Hovedmålet er å spre informasjon og kunnskap om brystkreft, det er det viktigste for oss. Men støtten vi får gjennom aksjonen er også viktig. Det er fortsatt mange ubesvarte spørsmål, og med midlene som kommer inn kan vi bidra til at man gjennom brystkreftforskning finner flere svar, avslutter Holsbøe.