– Årsaken er at kunnskapsgrunnlaget ikke dokumenterer en tydelig klinisk effekt for pasientene. Disse pasientene har andre behandlingsalternativer. Om lag 50-60 pasienter i Norge er i den aktuelle pasientgruppen hvert år, skriver Beslutningsforum på sine nettsider.

Påvirker ikke tidligere avgjørelse

Neoadjuvant behandling betyr medikamentell behandling før kirurgi/stråling med hensikt å minste svulsten.

Mandagens nei vil ikke ha noen innvirkning på de pasientene som tidligere har fått ha til Perjeta mot brystkreft, skriver VG Nett.

I mars i fjor ble Perjeta godkjent som behandling ved brystkreft med spredning.

– Skuffet

Roche, legemiddelfirmaet som står bak Perjeta, er skuffet over avslaget i Beslutningsforum.

– Vi er skuffet over at mer enn 10 måneders saksbehandling, og dialog mellom Roche og norske helsemyndigheter, ikke har ført til en positiv beslutning om neoadjuvant behandling. Pasientene går glipp av ny og effektiv behandling som kunne vært satt i gang tidlig i sykdomsforløpet, sier Elizabeth Jeffords, administrerende direktør i Roche Norge i en pressemelding.

Hun mener Roche kan gi pasientene en kostnadseffektiv behandling og god helsegevinst.

– Kjempedyr

Beslutningsforum mener derimot at Roche ikke har klart å dokumentere nok effekt til at det er verdt prisen, skriver VG Nett.

– Perjeta er kjempedyr. For akkurat denne tilstanden har de ikke klart å vise effekt på hverken forverring av kreften eller total overlevelse, sier Kristin Svanqvist, seksjonssjef i Statens Legemiddelverk til avisen.