Mange sommerferierende på norske veier har fått med seg de rosa rundballen som er se på norske jorder i år, noe som også har fått oppmerksomhet i norske medier gjennom sommeren.

Rundballenes farge henger sammen med Felleskjøpets ønske om å gi forskningsstøtte og skape oppmerksomhet om brystkreftsaken. Ideen kommer fra New Zealand.

– Vi anbefaler som regel våre kunder å bruke hvit plast som er best på å reflektere sollyset. Alle tester – gjort i Sverige – viser at rosa plast har nær samme gode egenskap som den hvite, og noe bedre enn den grønne. I denne sammenheng vil Trioplast og Tama stå for produksjon og levering av plast og nett, mens Felleskjøpet tar seg av salg og overlevering av pengene til Brystkreftforeningen etter at salget er avsluttet, forteller Jan Håvard Kingsrød, produktsjef konservering i Felleskjøpet Agri, i en pressemelding.

For hver rull med rundballeplast eller –nett som selges, gis totalt 30 kroner til brystkreftforskning. Ti kroner kommer fra bøndene, ti kroner kommer fra Felleskjøpet og ti kroner fra produsentene.

– For å få full effekt, har vi anbefalt å legge de rosa rundballene godt synlig fra offentlig vei. På den måten kan norske bønder bli med og sette ytterligere fokus på brystkreftforskning, sier Kingsrød.

Takknemlig for støtten
Daglig leder i Brystkreftforeningen, Beate Christine Wang, uttrykket stor takknemlighet for støtten.

– Vi er ydmyke for at så store aktører er villige til å synliggjøre brystkreftproblematikk og styrke vår sak, og bidra til synlighet gjennom hele sitt nettverk. Dette er en stor aktør som når ut over hele landet, akkurat som brystkreft rammer i alle samfunnslag, sier Wang, og fortsetter:

– Det er svært kostnadskrevende å drive forskning, som videre kan gi best mulig behandling for brystkreft- og andre kreftsyke, så denne støtten kommer godt med.