Tekst: Solveig Brekke Weltzien
Faksimile fra Instagramkontoen til Stian Torbjørnsen

- Det føltes veldig naturlig å opprette en Spleis-aksjon som skulle gå til Brystkreftforeningen etter som det som starta det hele var en BH, forteller Stian "Staysman" Torbjørnsen til Brystkreftforeningen.

Det var BH-stuntet under Gata-festivalen 13. august som var foranledningen til den spontane innsamlingsaksjonen. Viktoria Engan kastet BH-en sin opp på scenen under konserten til "Staysman", men hun hadde nok ikke forventet å få så mye oppmerksomhet i etterkant av denne handlingen.

- Jeg trodde aldri det skulle bli så stort engasjement som det ble til slutt, men samtidig er det kult at en så artig greie ble til en del penger til Brystkreftforeningen, sier Stian Torbjørnsen til Brystkreftforeningen.

Han har ikke hatt flere konserter etter dette, men er optimist med tanke på løftet han har gitt. Han har nemlig lovet at for samtlige BH-er som kastes opp på scenen under konsertene hans fremover, skal han donere kr 100 pr. stik. til Brystkreftforeningen.

Det kom inn hele 45 150 kroner i Spleis-innsamlingen til Brystkreftforeningen.