byTiMo designer årets Rosa sløyfe

Motefavoritt byTiMo har designet en myk og romantisk sløyfe til årets Rosa sløyfe-aksjon.
Foto: Bjørnar Øvrebø og Mester Grønn
– Jeg har tenkt mye på hvor komplekse og vakre vi kvinner er, og latt meg inspirere av de myke og feminine former. Det er en sløyfe som henter inspirasjon fra lingerie, og som plasserer det vakreste vi har og det innerste vi bærer, ytterst, sier Tine Mollatt, gründer og skaperen bak byTiMo.
– Når en designprosess starter, gjør jeg alltid dypdykk i vintagearkivet mitt. Å være omringet av alt du kan tenke deg av vakre gamle elementer, ta og føle på stofflighet, da kommer ideene strømmende. Vi ønsket at den skulle få en mykhet i form av materialet som ble brukt, oppfattes feminin og ikke minst ha et historisk preg over seg.
LES MER OM ÅRETS ROSA SLØYFE-TEMA
Gjenbruk
Hver oktober kan nordmenn vise sin solidaritet med brystkreftrammede og støtte brystkreftforskning ved å bære en Rosa sløyfe. Designere som Kari Traa, Magne Furuholmen og Dorthe, Maria og Marthe Skappel er noen av dem som tidligere har laget sløyfen.
I år takket prisvinnende byTiMo ja til å sette sitt preg på sløyfen. Motesuksessen er elsket av kjolefrelste nordmenn, og har norske og internasjonale kjendiser fast på kundelisten.
– Det er en ære å bli spurt om å designe årets Rosa sløyfe. Jeg føler meg innlemmet i det gode selskap av dyktige mennesker som har gjort dette før meg. Å bidra med vårt design i en sak vi ser på som ekstremt viktig, betyr mye for oss, forteller Mollatt.
Vise solidaritet
Brystkreft er den vanligste kreftformen hos kvinner i Norge, og i 2021 fikk nærmere 4000 beskjed om at de er rammet. For Mollatt betyr det mye å kunne bidra til Rosa sløyfe-aksjonen, som blant annet samler inn penger til livsviktig brystkreftforskning.
– Ved å bære sløyfen viser man solidaritet med andre kvinner og man bidrar til at Kreftforeningen og Brystkreftforeningen kan fortsette sitt flotte arbeid med forskning og opplysning. Den gir også meg og andre kvinner en påminnelse om å sjekke seg og å følge med på egen helse, sier Mollatt.
Årets Rosa sløyfe får du kjøpt hos Lindex, Mester Grønn, Vitusapotek, Kid Interiør, Fredrik & Louisa og Coop til 150 kroner. I tillegg til sløyfe har byTiMo designet en eksklusiv hårstrikk som selges i et begrenset opplag i Kreftforeningens nettbutikk til 300 kroner. Inntektene går til brystkreftforskning for at flere skal overleve og få bedre livskvalitet etter kreftbehandling.