Se hvordan statuen blir til her.

Film og foto: Tangrystan

– Brystkreft er kreftformen med best prognose, derfor handler ordskiftet rundt sykdommen stort sett om overlevelse. Med denne statuen vil vi rette oppmerksomheten mot pasienter med uhelbredelig brystkreft, sier Ellen Harris Utne, styreleder i Brystkreftforeningen.

Metastatisk brystkreft

Hvert år dør rundt 600 norske kvinner og menn av av metastase, en sykdom også kjent som brystkreft med spredning. Denne kreftformen er uhelbredelig, og det finnes bare livsforlengende medisiner.

BLI MEDLEM

Harris Utne understreker at det er viktig å fokusere på overleveEllen Harris Utnelse når man snakker om brystkreft. Samtidig opplever mange det som tabubelagt å diagnostiseres med uhelbredelig brystkreft.  Det er ikke lenger et valg når man har fått spredning. Det er heller ikke en kamp, men en sykdom som ikke alle overlever.

Brystkreftforeningen vil bidra til at pasienter med uhelbredelig brystkreft får mer oppmerksomhet. I samarbeid med Norsk Billedhoggerforening har foreningen fått Håkon Anton Fagerås, en av våre fremste figurative billedhuggere, til å lage en bronsestatue av Cecilie. Hun ble diagnostisert med metastatisk brystkreft da hun var 42 år gammel. Statuen er en gave fra Eiendomsspar til Brystkreftforeningen.

Verket ble avduket på Eidsvolls plass, foran Stortinget 20. juni 2022, og deretter fikk  . «Cecilie» permanent plassering i Spikersuppa. På grunn av julemarkedet i Studenterlunden, flyttes statuen midlertidig til parken til Norsk Billedhoggerforening i Oslo i november. Den er tilbake i Spikersuppa rett over nyttår.

Les mer om statuen

Et monument og en oppfordring

Cecilie bodde på Lambertseter i Oslo. Hun fikk påvist metastatisk brystkreft da hun var 42 og helt fra hun fikk diagnosen, jobbet hun for å formidle historien sin til andre gjennom Brystkreftforeningen. Med åpenheten ønsket Cecilie også å gjøre situasjonen for hennes tre barn mindre tung å forholde seg til.

– Cecilie møter sykdommen med åpne øyne, rak rygg og en sårbarhet som er ufattelig modig, sier Harris Utne.

Styrelederen håper at kunstverket til Håkon Anton Fagerås bidrar til å løfte frem denne sårbare pasientgruppen.

– Denne statuen er et monument til kvinner med metastatisk brystkreft, og en oppfordring til oss alle om å gi ekstra omsorg, oppmerksomhet og støtte til pasientene som rammes og deres pårørende, sier Harris Utne.