Tekst: Solveig Brekke Weltzien
Foto: Kristelig Folkeparti/Astrid Therese Theisen og Jorunn Valle Nilsen

Mandag 22. november fikk den livsforlengende Enhertu-behandlingen et avslag i Beslutningsforum for nye metoder. Norske kreftspesialister og Brystkreftforeningen reagerte med vantro.

- Dette var veldig skuffende, men dessverre litt som forventet. Vi er blitt vant til at ventetiden for å få godkjent et legemiddel gjennom Beslutningsforum kan ta opptil ett år eller mer, sa kreftlege Olav Engebråten til Brystkreftforeningen etter at avslaget ble kjent.

Les intervjuet med kreftlegen her.

Fortvilte brystkreftpasienter

Skuffelsen og fortvilelsen var ekstra stor hos dem som har uhelbredelig HER2-positiv brystkreft i Norge. For det er disse som ville hatt nytte av nettopp Enhertu.

- Vi har så svak stemme og ingen makt til å påvirke de som bestemmer, sa Karin Håversen Utne til Brystkreftforeningen da avslaget ble kjent.

Hun er 42 år, og tobarnsmoren fikk diagnosen metastatisk HER2-positiv brystkreft i år.

Brystkreftforeningen og styreleder Ellen Harris Utne bestemte seg for å ta direkte kontakt med noen på Stortinget, og valget falt på Krf-leder Olaug Bollestad, siden hun sitter i Helse- og omsorgskomiteen.

Her kan du lese Brystkreftforeningens rop om hjelp til Olaug Bollestad

I skyggen av pandemien

- Vi hadde et håp om at noen på Stortinget ville prioritere denne saken, men i disse tider overskygges de fleste helsespørsmål av pandemien. Lettelsen og gleden var derfor utrolig stor da Olaug Bollestad tok Brystkreftforeningen og våre medlemmer på dypeste alvor, sier Ellen Harris Utne.Ellen Harris UtneStyreleder Ellen Harris Utne i Brystkreftforeningen kjemper for at det skal bli fortgang i godkjenningen av livsforlengende brystkreftmedisiner i Beslutningsforum for nye metoder.

Krf-politikeren tok altså saken lynraskt videre til Stortingets talerstol: «Hva vil helseministeren gjøre for å sikre både fortgang i forhandlingene mellom beslutningsforum og leverandørene, og samtidig gi kvinner med uhelbredelig brystkreft god nok behandling i lys av avslaget fra Beslutningsforum på medisinen Enhertu, som ville gitt kvinnene med uhelbredelig brystkreft forlenget levetid?», spurte Olaug Bollestad. Helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol har foreløpig ikke svart på spørsmålet.

Selv om Karin er svært skuffet over avslaget i Beslutningsforum, er hun lettet over at saken nå løftes frem for Helse- og omsorgsministeren og Stortinget.

- Jeg håper virkelig dette fører til en endring av det systemet vi har i dag. Det tar for lang tid før livsviktige behandlingsmetoder godkjennes i Beslutningsforum for nye metoder, sier hun.

Her kan du lese hva Karin sa til NRK tidligere denne uken.