Aksjonen vokste seg raskt så stor at flere krefter måtte til på arrangørsiden. I 2005 inngikk Brystkreftforeningen en samarbeidsavtale med Kreftforeningen om aksjonen, og siden den gang har de to foreningene eid og arrangert Rosa sløyfe-aksjonen sammen.

Enorm kjennskap til Rosa sløyfe

Rosa sløyfe-aksjonen har blitt en folkebevegelse som hvert år bidrar med millioner av kroner til brystkreftforskning, og kjennskapen blant befolkningen er stor. Hele 98 prosent av alle kvinner i Norge vet om Rosa sløyfe-aksjonen og hva den handler om.

Aktiviteter rundt Rosa sløyfe

Brystkreftforeningens lokalforeninger og medlemmer deltar hvert år gjennom å stå på stand for å informere om sykdommen. Informasjonsstandene er også et av mange steder hvor man kan støtte aksjonen ved å kjøpe aksjonseffekter. Rosa sløyfe-aksjonen har flere samarbeidspartnere som bidrar til å gjøre oktober til en Rosa sløyfe-måned. Det arrangeres også ulike aktiviteter landet rundt og bygninger lyses opp i rosa for å vise sin støtte, men først og fremst bæres den rosa sløyfen for å støtte opp om aksjonen og vise solidaritet med brystkreftberørte.

Design av sløyfen

Salget av sløyfen er hovedinntekten under aksjonen, og den største suksessen opplevde vi så langt i 2020 hvor Dorthe Skappel og hennes to døtre designet to varianter av sløyfen. Og det er et årlig spennende event i seg selv; hvem skal designe årets sløyfe? Magne Furuholmen har designet, Kari Traa har designet - for å nevne noen. Det å få med noen kjente navn er virkelig med på å gi saken og aksjonen et viktig løft i kampen om oppmerksomheten.

Rosa sløyfe, designere Skappel

Rosa sløyfe kommer fra USA

Rosa sløyfe-aksjonen har sitt opphav i USA hvor amerikanske kvinner krevde større bevilgninger til brystkreftforskning på begynnelsen av 1990-tallet. Siden den gang har aksjonen spredd seg til flere land.

Les mer om Rosa sløyfe her