Første utgave av «Prosjekt Pupp» ble arrangert i Stavanger for snaue halvannet år siden. 15. mars er det klart for en ny utgave av arrangementet i oljebyen. Prosjektleder og initiativtaker Silje Opofte har derfor mye å holde styr på de nærmeste ukene.

- Jeg har nok aldri brukt ordet pupp så mye som de siste ukene, sier Opofte lattermildt.prosjekt pupp

- Nå bruker jeg all ledig tid til å forberede årets «Prosjekt Pupp». Det er mye organisering og planlegging som kreves, men det er så motiverende å holde på med dette, fortsetter hun.

- Jeg er så takknemlig og blir så motivert av alle som vil stå på litt for en god sak, sier prosjektleder Silje Opofte. (Foto: Felix Skulstad)

- Viktig av flere grunner
Bakgrunnen for «Prosjekt Pupp» er et ønske om økt kunnskap og åpenhet rundt arvelig kreft. Opofte har selv mutasjon i brystkreftgener, som gir økt risiko for å utvikle brystkreft og eggstokkreft.

- Jeg mener jeg har vært heldig som fikk vite om dette, slik at jeg fikk muligheten til å gjøre noe med det og kunne forebygge. Derfor ønsker jeg at flere skal få kunnskap om det, sier hun.

- For meg personlig er det også viktig å vise at man faktisk kan leve med det uten at det preger livet for mye. Det er mulig å ha en positiv holdning likevel, sier hun.

Lover god stemning
Inntektene fra «Prosjekt Pupp» går til å hjelpe dem som er berørt av arvelig kreft, men det skal ikke prege aktivitetene den 15. mars.

- Det handler mer om at informasjon og kunnskap spres som følge av at arrangementet avvikles. Dette er et familiearrangement med et bredt kulturtilbud og stor mangfold blant både artister og besøkende, hvor alle er velkomne, sier hun, og fortsetter:

- Stemningen skal være avslappet og god. Det er et arrangement der man kan kjenne på alle de gode ting i livet, de tingene som gjør at vi ønsker å være friske og kan være med på livet lengst mulig.

Takknemlig og ydmyk
«Prosjekt Pupp» er basert på frivillighet, og Opofte gleder seg over å se hvordan andre engasjerer seg uten å forvente noe tilbake. Lokalmiljøet stiller med både auksjons- og loddgaver, lokaler og underholdning.

- Jeg er så takknemlig og blir så motivert av alle som vil stå på litt for en god sak, helt gratis. Mange av artistene som kommer kunne tjent gode penger på å spille et annet sted, men de stiller opp til inntekt for oss. Det er fantastisk å se, og det viser også at man ikke trenger å ha så mye midler i utgangspunktet for å gjøre en forskjell, sier hun.

Og med humor som et av prosjektets verdier, er det heller ingen ulempe å ha fått med seg Terje Sporsem som konferansier.

- Da jeg hørte om «Prosjekt Pupp» for første gang ble jeg blåst av banen av pågangsmotet, humøret og iveren til Silje, som står bak. Lokalt engasjement for kreftsaken er ekstremt viktig og «Prosjekt Pupp» er et ekstremt bra tiltak, sier komikeren til prosjektets nettside.

Øremerkede inntekter til Brystkreftforeningen
I år, som i 2012, er det Brystkreftforeningen som får inntektene fra prosjektet. Eva Michelsen Ekroll, fungerende daglig leder i foreningen, forteller at alle inntekter som kommer fra «Prosjekt pupp» øremerkes tiltak for personer som lever med arvelig brystkreft og mutasjon i brystkreftgener.

- Stadig flere får påvist arvelig brystkreft. Mange lever med over 80 prosent livstidsrisiko for å utvikle brystkreft. Dette reiser en rekke medisinske og etiske spørsmål som forebygging, familie, rekonstruksjon, arbeidsliv og forsikring, sier Ekroll.

Det er ikke mer enn to år siden Brystkreftforeningen inkluderte medlemmer som ikke har fått diagnosen brystkreft, men som lever med høy risiko for å utvikle sykdommen. Foreningen ønsker å etablere et sterkere felleskap blant disse medlemmene.

- «Prosjekt Pupp» gir oss muligheten til å realisere et bedre medlemstilbud også for denne gruppen, og det er vi svært takknemlige for. Vi ønsker for eksempel å utdanne likepersoner, ha landssamling, utarbeide informasjonsmateriell og etablere en egen støttegruppe for dem som lever med risiko for å utvikle brystkreft, sier hun.

Ekroll er begeistret over hva Opofte har fått til.

- Silje klarer på en unik måte å kombinere livsglede, humor og stort alvor. Det er imponerende å se hvor mange som engasjerer seg og hva de får til. Jeg gleder meg til å delta på «Prosjekt pupp» den 15. mars!

Prosjekt Pupps verdier:

• Takknemlighet – fordi det er viktig å være en livsnyter, men enda viktigere å være en ydmyk, takknemlig livsnyter
  • Samhold – fordi sammen er vi enda sterkere og kan løfte hva som helst enda høyere og gjøre en enda større forskjell
  • Humor – fordi vi vil ha humor i formidlingen uten å glemme alvoret
  • Positivitet – fordi det er det vi fokuserer på som er virkeligheten vår og positivitet får deg til å legge merke til det som er bra selv i det som er dårlig
  • Raushet – fordi raushet er evnen til å tåle mer, gi mer og åpne mer