Se filmen i bunnen av denne artikkelen.

Gjennom intervjuer og samtaler med behandlere og brystkreftdiagnostiserte i både Norge og USA, fikk Mali Monae (30) innblikk i utfordringer som følger med en brystkreftdiagnose.

– Arbeidet viste at utfordringene som oppleves er noe som må snakkes om. Siden skuespill er min sterkeste kommunikasjonsevne, var det å lage en film min beste måte å bidra til å skape slike samtaler på, sier Monae.

Hun er født og oppvokst i Trondheim, men flyttet til USA som 18-åring og er nå skuespiller.

– Fant en universell tråd

Resultatet fra samtalene ble kortfilmen «HUMAN», hvor skuespilleren også har hovedrollen.

– Mange opplever å stå alene etter operasjonen, i en situasjon hvor de møter et nytt bilde av seg selv og føler de har mistet en del av sin kvinnelige identitet. Research-samtalene gjorde sterkt inntrykk på meg. Jeg fant en universell tråd i hver enkelt historie, og fikk en forståelse av samfunnets generelle uvitenhet om hvor tunge disse utfordringene kan være, sier hun.

– Vi lever i en interessant tid med konstant tilgang på bilder for kropp og skjønnhet, bilder som ofte ikke har noe med virkeligheten å gjøre. Midt oppi denne støyen håper jeg filmen kan være en motvekt som viser sårbarhet og skjønnhet hånd i hånd, og påminne om at man ikke er mindre kvinne selv om man mangler et bryst, snarere tvert imot, sier 30-åringen.

Samarbeid med Under 40

Blant kildene Monae brukte i forarbeidet til filmen, var Brystkreftforeningen under 40 (nå 45). Daværende styremedlem Marita Okstad snakket flere ganger med Monae for å sette ord på tanker og følelser rundt situasjonen som ung og brystkreftoperert.

– Jeg måtte grave dypt for å klare å skildre prosessen med å operere noe mange identifiserer med det kvinnelige og feminine, men ved hjelp av gode samtaler med Mali tror jeg vi klarte det, sier hun.

Okstad mener filmen kan vekke mange følelser og reaksjoner hos kvinner som er operert for brystkreft.

– Jeg begynte å gråte første gang jeg så den, selv om jeg visste hva den handlet om. Selv om vi har ulike opplevelser og reaksjoner etter en brystkreftoperasjon, tror jeg det er en film mange kan kjenne seg igjen i, uansett egen opplevelse. Kanskje kan den hjelpe noen til å føle mindre ensomhet og heller gi en opplevelse av fellesskap. Filmen viser noe andre har kjent på før, sier Okstad.

Hun mener filmen er godt egnet for å åpne opp for samtaler om identitet og utfordringer etter en brystkreftoperasjon.

– Den kan hjelpe både pasient og pårørende til å sette ord på følelser og tanker, og kan være utgangspunkt for en samtale i seg selv. Jeg er glad for at temaet sette fokus på, og er imponert over arbeidet Mali har gjort. All ære til henne, avslutter Okstad.