Kari Eliassen fikk stående applaus fra salen da hun lørdag kveld ble utnevnt som æresmedlem i Brystkreftforeningen. Før navnet ble avslørt, ble det gitt en fyldig beskrivelse av Eliassens innsats for foreningen. Likevel skjønte ikke hovedpersonen at det var henne det var snakk om.

- Jeg satt og tenkte at «Jøss, hun har jammen vært flink». Så ble plutselig mitt navn sagt, sier æresmedlemmet minutter etter utnevnelsen, fremdeles rørt til tårer.

- Dette var veldig overraskende, men selvfølgelig veldig hyggelig og gledelig. Jeg er ydmyk over å ha mottatt en slik utmerkelse, og må bare si tusen takk, sier Eliassen, som i dag er nestleder i Brystkreftforeningen Asker og Bærum.

karibrodSalen fikk i begrunnelsen for tildelingen høre noen av høydepunktene fra Eliassens over 20 år lange fartstid i Brystkreftforeningen. Eliassen har hatt flere verv i sin lokale forening, har i to perioder sittet i Hovedstyret i Brystkreftforeningen og etter endt verv gikk hun tilbake til verv i lokalforeningen Asker og Bærum. Hennes engasjement for brystkreftsaken har også resultert i at hun ved flere anledninger har representert Brystkreftforeningen i internasjonal sammenheng.

Parallelt med styreverv har Eliassen vært likeperson i Brystkreftforeningen. Hun startet som besøker, og har senere også blitt kontakt ved Brystkrefttelefonen og igangsetter av selvhjelpsgrupper. Dette er likepersonsverv Eliassen fremdeles har i dag.

Eliassen ble også beskrevet som «over gjennomsnittet engasjert» i Rosa sløyfe-aksjonen. Dermed passet det godt at Eliassen sammen med utnevnelsen fikk et bilde laget av den norske kunstneren Nico Widerberg, som Rosa sløyfe-aksjonen hadde et samarbeid med i 2015.