Tekst: Charlotte Dejenberg
Foto: Gry Traaen
Film: Splæsj/Allegro

– Jeg er ikke redd eller bekymret og vil leve for mine døtre. Jeg har et godt og nært nettverk og en dyp tro på Koranen, sier irakisk-fødte Kwestan.

I 2017 tok Kwestan mammografi. Alt så bra ut. Tre år senere følte Kwestan smerter både i ryggen og skulderen. Det var vanskelig å bevege den venstre armen. En dag oppdaget hun en hard kul i venstre bryst. Det viste seg å være aggressiv kreft, såkalt trippel-negativ. Konsekvensen ble brystbevarende kirurgi, to forskjellige cellegiftkurer og stråling.

Ved 1-årskontrollen bekreftet resultatet fra mammografien det hun selv hadde mistenkt lenge; tilbakefall med spredning. Etter tilbakefallet har Kwestan nå regelmessig kontakt med kreftkoordinator og kreftsykepleier.

Kvinne med hodetørkle– Jeg har alltid villet bli godt integrert her, og bli trofast mot dette landet, poengterer Kwestan.

Troen lindrer smerten

– Jeg er svært religiøs og ber eller hører mye på Koranen, kanskje tre timer om dagen. Det lindrer smerten og all negativ energi forsvinner. Det gir en god og sterk vilje langt inne i meg. Samtidig håper jeg på en mirakelkur fra Allah, forklarer Kwestan.

Troen hjelper henne gjennom alt det vonde, inkludert utmattelse og sinne. I Islam er døden en naturlig del av livet.

– For meg betyr døden at du blir ferdig med dette livet, hvor du har vært en kort stund. Så går du videre til det ekte livet. Men det forutsetter at du har vært snill og grei, at du har god samvittighet og ikke har plaget andre, forteller Kwestan.

For meg betyr døden at du blir ferdig med dette livet, hvor du har vært en kort stund. Så går du videre til det ekte livet.

På veggene i leiligheten hennes utenfor Oslo henger det vakre kunstverk med tekst fra Koranen. Overalt er det orden, ro og positiv energi. Te og småkaker står på sofabordet.

Stort familienettverk

Kwestan bor sammen med sin yngste datter (18) som går siste året på videregående skole. Både hun og søsteren (26) er en del av det svært viktige. Så vel jentene som deres far hjelper til med innkjøp, vasking, bilturer og annet som trengs. Kwestan har ni søsken som er spredt over hele verden. Fire av dem bor fortsatt hjemme i Nord-Irak, det samme gjør far og mor.

– Jeg snakker ofte med min familie. Det var dyrt og litt vanskelig å holde kontakten i begynnelsen da vi kom til Norge i 2000. Vi måtte kjøpe dyre kontantkort til telefonen, men nå er det enklere takket være internett.

Les intervjuet med Marit, som lever med uhelbredelig HER2-positiv brystkreft

Kvinne med hodetørkle serverer matKwestan er spesialist på å lage retten biryani. Den har hun blant annet servert til kommuneansatte i Namsos da familien var ny i Norge. Men akkurat denne dagen serverte hun te og småkaker.

Åpenhet

Kwestan har også god kontakt med venninner i Norge. Da er det åpen dialog om det meste; også om kreft.

– Etter at jeg fikk kreft har flere kommet til meg og lurt på smerter eller ubehag. Jeg anbefaler selvundersøkelse av brystene, legebesøk og MR. De må ikke gå og vente! I Irak tar vi forresten mammografi hvert år fra vi er 45 år, forteller hun.

Svært takknemlig

Å flytte til et nytt land, med et annet landskap, kultur, religion og klima er en utfordring for hvem som helst. Men Kwestan føler seg hjemme i Norge.

– Jeg har alltid villet bli godt integrert her, og bli trofast mot dette landet, poengterer hun.

Som innvandrer i Norge lærte Kwestan seg raskt norsk og fikk jobb på en fiskefabrikk. Hun har også jobbet i en kantine, en barnehage, på et bibliotek og et apotek. Hun tok tre års utdanning som apotektekniker og er i tillegg tolk (arabisk-norsk).

– Veldig mange hyggelige nordmenn har hjulpet vår lille familie med jobb og bolig. De har også veiledet oss i den norske levemåten.

Hun nevner noen konkrete eksempler: Naboer som passet den eldste datteren, en ordfører som kom med blomster og en bankmann som ordnet lån til bil og tipset om en hybel i Bærum.

– Jeg er svært takknemlig for dette og har alltid villet gi noe tilbake, avslutter Kwestan Mofti.

Kvinne leser koranenKwestan henter mye støtte fra Koranen. Hun ber eller hører på Koranen opp til tre timer om dagen.

Artikkelen er hentet fra magasinet Uhelbredelig brystkreft, og er utviklet i samarbeid med Daiichi Sankyo