- Det er ytterst få som ikke vet hva Rosa sløyfe-aksjonen er. Folk er veldig interessert uansett hvor i Norge vi er, sier Ida Tragethon Breie.

Hun kjører rundt på én av de tre informasjonsbussene som besøker store deler av Norge i forbindelse med Rosa sløyfe-aksjonen i oktober. Mandag var hun på Lillehammer. Der ble hun møtt av blant andre Eva Ebbesen, styremedlem i Brystkreftforeningen Lillehammer.

- Vi er veldig glade for at informasjonsbussen kommer hit. Det gjør utvilsomt informasjonsjobben lettere for oss, sier Ebbesen.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Eva Ebbesen, Brystkreftforeningen Lillehammer, og Ida Tragethon Breie, Rosa sløyfe-bussen, diskuterer brystprotesene i informasjonsbussen. - Her kan vi lære kvinner selvundersøkelse av brystene, sier Ebbesen.

Lærer bort med proteser
Ebbesen og flere av hennes foreningsvenner bidro til å spre kunnskap og informasjon om brystkreft til folk i OL-byen mandag. Ebbesen forteller at kvinner og menn i alle aldre kommer innom bussen for å gi sin støtte til Rosa sløyfe-aksjonen.

I tillegg til å støtte aksjonen, har mange også spørsmål om brystkreft eller de ønsker en liten prat.

- Mange som kommer hit forteller at de har en mor, søster eller venn som har vært rammet. Da er det fint å kunne snakke med oss i foreningen, som vet litt hva det handler om. En del har også spørsmål om brystkreft, og her er det ingen spørsmål som er dumme. Det er lov til å spørre om alt man måtte lure på, sier Ebbesen.

- Noen ønsker også å lære hvordan de undersøker brystene selv, og de tar vi med til bordet her borte, sier Tragethon Breie, og peker mot et bord hvor det ligger fire brystproteser.

- Besøkende får kjenne på dem og lære hvordan man undersøker brystene selv. Det er utrolig viktig å kunne. I én av protesene er det en svulst, så man kan få kjenne på det også, sier Ebbesen.

Oppfordrer til mammografi
Selv om de aller fleste vet hva Rosa sløyfe-aksjonen handler om, er det mange spørsmål fra besøkende om hva pengene går til.

- De går til brystkreftforskning, og i år er hovedbudskapet vårt mammografi. Det er utrolig viktig å benytte seg av Mammografiprogrammet. Ved mammografiscreening kan man oppdaget svulster før man selv kan kjenner noe eller se forandringer på brystet, sier Ebbesen.

- Det er sikkert mange som tenker "det skjer ikke meg", men det er så dumt ikke å ta turen til undersøkelsen, sier Tragethon Breie.

Frykter smerte
Blant de som vet hvor viktig det er å benytte seg av mammografi, er Anne-Stine Bakke og Silje Sneisen. De deltok i informasjonsarbeidet på Lillehammer mandag, og arbeider til daglig som radiografer ved sykehuset i byen.

- I vår jobb ser vi at mammografi fungerer, sier Sneisen.

- Oppmøtet fra kvinner i nærområdet er bra, men det er fra stedene litt lenger unna vi ønsker oss et bedre oppmøte. Noen synes kanskje kjøreturen til Lillehammer blir lang, men det er en viktig undersøkelse, sier Bakke.

Mange kvier seg også for å gå til mammografi fordi de er redd det skal gjøre vondt, men frykten viser seg å være ubegrunnet når undersøkelsen er unnagjort. For et spørsmål går igjen blant kvinnene Sneisen og Bakke undersøker: Var det ikke verre?

Brystkreftforeningen Lillehammer hadde også hanket inn radiografer fra sykehuset i Lillehammer for å spre ordet om viktigheten av å møte opp til mammografi. - I vårt daglige arbeid ser vi at mammografi fungerer, sier Silje Sneisen. Bak fra venstre: Elise Kløvstad, Aud Reppe, Marit Vorkinn, Dagny Seielstad, Liv Unni Rognhaugen, Anne-Stine Bakke (radiograf) og Ina Seeck Andreassen. Foran fra venstre: Silje Sneisen, Eva Ebbesen og Ida Tragethon Breie.