Rekordinnsamling for Rosa sløyfe 2011!
Pengene er talt opp – 2011 viser seg å bli et rekordår for innsamling av Rosa sløyfe-midler. Hele 16,6 millioner er på konto, og pengene skal blant annet gå til forskning og brystkreftrelaterte prosjekter. Enestående innsats, sier daglig leder Marit Røyneberg i FFB.
Rosa sløyfe har som hovedmålsetting å vise solidaritet med brystkreftrammede, spre informasjon og øke kunnskapen om brystkreft og samle inn penger til brystkreftforskning. Dette må sies å være oppfylt:
- 3 biler fra sør til nord hadde 40 stopp, med informasjon om aksjonen og sykdommen, og salg av effekter.
- Det ble gjennomført 16 temamøter landet rundt. De viktigste temaene som gikk igjen var ventetid og rekonstruksjon.
- Over 250 000 personer bar Rosa sløyfe i solidaritet for brystkretrammede.
- «Pink Power Dance» skapte danseglede, YouTube-suksess på Internett og var mellom annet stort pauseinnslag på Rosenborg-kamp på Lerkendal.
- De to store politiske markeringssakene i 2011 var ventetid på diagnose, utredning og rekonstruksjon. Her fikk vi uventet drahjelp fra P4-programleder Lise Aksvik, som ble diagnostiert bare dager før aksjonen var i gang.
- Fan-siden på Facebook «Rosa sløyfe» har per dags dato 173 341 tilhengere. Det er det nest høyeste antall medlemmer på en norsk side, bare slått av stiftelsen Organdonasjon.
- Nærmere 4000 personer kjøpte en Rosa sløyfe til sitt profilbilde på Facebook. Dette gav cirka 100 000 kr i inntekter.
- I 2011 inviterte vi bloggere, media og bedrifter til å sette en Rosa sløyfe-banner på sitt nettsted. 670 bloggere, 27 mediebedrifter og 44 bedrifter tok utfordringen! Dette resulterte i 11,5 millioner visninger.
- Estimert annonseverdi av årets aksjon er 25,5 millioner kroner.
- Målsettingen for aksjonen 2011 var å samle inn 13 millioner kroner. I mars 2012 står det 16, 6 millioner kroner på konto!
- 88 % av alle personer over 15 år har hørt om Rosa sløyfe. En økning på 5 % fra 2010.
- I 2010 hadde Rosa sløyfe 743 oppslag i media. I 2011 skapte vi 69 % økning med hele 1258 oppslag!
- Oktober ble avsluttet med Rosa sløyfe-show på Latter, Aker Brygge. Åse Kleveland var konferansier, og Cecilie Steinmann Neess, Lisa Tønne, Linn Skåber og Øyvind Loven underholdt til fullsatt sal.
Lokalforeningene samlet inn til sammen 3,2 millioner kroner i 2011, en økning fra 2010 på kr. 722 830. Dette ble muliggjort gjennom en enorm dugnadsinnsats ved å ha delta på informasjonsturneen, bidra til folkemøter og salg av aksjonseffekter i mellom annet sentrum og sykehus landet over. Sammen med alle sponsorene utgjør lokalforeningene det største inntekstgrunnlaget til Rosa sløyfe-aksjonen.
Her finner du oversikt over forskningsmidler som er tildelt i 2011 fra Rosa sløyfe.
Ønsker du å støtte Rosa sløyfe-aksjonen?
Her er oversikt over Rosa sløyfe-produktene