Pengene kommer fra salget av rosa rundballeplast og er øremerket brystkreftforskning.

- Jeg vil på vegne av Brystkreftforeningen si tusen, tusen takk for et fantastisk flott initiativ som ble satt i gang og har resultert i dette. Vi har alle sett de rosa rundballene rundt omkring landet, og vi har fått mange spørsmål om dem, sa styreleder Ester-Johanne Sande, som mottok sjekken på vegne av foreningen.

Tidligere i år startet Felleskjøpet i samarbeid med Trioplast og Tama salget av rundballeplast i fargen rosa, en farge mange forbinder med brystkreftsaken.

I forbindelse med salget har både produsent, selger og kjøperne, norske bønder over hele landet, bidratt med støtte til brystkreftforskning.

Konsernsjef i Felleskjøpet, John Arne Ulvan, fortalte under overrekkelsen at det bare på de to første ukene etter salgsstart ble solgt 10.000 ruller i rosa plast.

- Tusenvis av rundballer har prydet landskapet og vært godt synlig. Brystkreftsaken har engasjert, sa han.

- Vi skal sørge for at dette kommer forskere og videre leger og pasienter til gode, sa Sande.

Kari Stubberud Thomsen, Anette Nordby Strømnes og Birte Helene Moen fra Hovedstyret var også med da sjekken ble overrakt.