– Denne gangen ble det ja. Prisen er gått såpass mye ned at nå er legemiddelet kostnadseffektivt, sier leder av Beslutningsforum, Lars Vorland, til Dagens Medisin.

Sa ja til Kadcyla

Møtet tirsdag var fjerde gang Beslutningsforum vurderte Kadcyla. Seneste i juni fikk legemiddelet tommelen ned, og avslaget var en av sakene som gjennom sommeren satte fart på debatten om systemet for godkjenning av nye metoder.

– De siste månedene har vi opplevd et stor engasjementet og mye debatt rundt tilgangen på nye kreftmedisiner. Brystkreftforeningens engasjement forsvinner ikke med dagens beslutning. Vi trenger fremdeles forbedringer i systemet. Heldigvis ser det ut til at politikerne begynner å forstå alvoret i situasjonen, sier daglig leder i Brystkreftforeningen, Beate Christine Wang.

– Men i dag skal vi glede oss over at det har blitt et ja til Kadcyla og at pasientene endelig kan få denne behandlingen, sier hun.

Det er anslått at cirka 100 pasienter er aktuelle for Kadcyla årlig.

Vorland opplyser til VG Nett at brystkreftpasienter i praksis kan få medisinen Kadcyla med en gang, og at Beslutningsforum vil bruke tiden fremover på å informere pasienter om det nye tilbudet..