Se hvordan statuen ble til her:

Statue av CecilieStyreleder Ellen Harris Utne i Brystkreftforeningen avduket verdens første statue av en kvinne med uhelbredelig brystkreft. Skulptøren Håkon Anton Fagerås (t.h.) har skapt kunstverket.

Tekst: Redaksjonen
Foto: Erik Thallaug/Fotofolk

Det var mange hundre som møtte opp for å overvære den høytidelige avdukingen av verdens første statue av en kvinne med uhelbredelig brystkreft på Eidsvolls plass mandag 20. juni. Statuen flyttes til Spikersuppa etter en uke, og der vil den bli stående for all fremtid.

StatueOslos ordfører Marianne Borgen (SV) åpnet markeringen og hun pekte på at 52 000 kvinner i Norge har brystkreft, og de fleste får behandling som hjelper. Men 600 kvinner dør årlig av uhelbredelig kreft. Ordføreren håper statuen vil skape økt åpenhet og synlighet rundt brystkreft og kvinnesykdommer og la til at det var utrolig flott at statuen blir plassert i sentrum av Oslo, slik at så mange som mulig kan få sett den.

Gjør det usynlige synlig

Lederen av Helse- og omsorgskomiteen på Stortinget, Tone Wilhelmsen Trøen (H) innledet med å si at det var stort, sårt og fint å få være til stede på avdukingen.

– Statuer av kvinner er sjelden vare. En statue som reises av en kvinne og for kvinner som lever med uhelbredelig kreft er ikke bare sjeldent, det er banebrytende, sa Trøen.

Hun la vekt på at statuen av Cecilie bidrar til å gjøre noe som for mange er usynlig,Tone Trøen synlig.

– Gjennom dette flotte kunstverket formidles det viktige budskapet om at kvinner med uhelbredelig brystkreft lever blant oss og kjemper kamper, kvinnehelsekamper – hele tiden, sa Trøen.

Om prosjektet og statuen

«Cecilie - kvinne med uhelbredelig brystkreft» er laget for å gi oppmerksomhet til, omsorg for og kunnskap om en gruppe som ofte blir stående i skyggen av det store fokuset på brystkreftoverlevelse. Samtidig som statuen skal være et samlingspunkt og symbol for alle som er berørt av bystkreft, portretterer statuen trebarnsmoren Cecilie, som fikk påvist metastase da hun var 42 år.

Cecilie og barnaHer er Cecilie flankert av de tre barna sine under avdukingen på Eidsvolls plass. Hun har vært opptatt av åpenhet og har snakket om sykdommen med barna sine fra et tidlig tidspunkt.

– Døden kommer en eller annen gang mens vi lever. Sånn er det bare, og jeg har alltid tenkt at døden er en naturlig del av livet som burde snakkes mye mer om. For å ufarliggjøre noe som er skummelt. Men dette kan være utfordrende og det var litt av grunnen til at jeg sa ja til å være med på dette prosjektet. For å ufarliggjøre. For mine nærmeste vil det bety å ha et sted å gå til. Som en slags grav når den tid kommer. Selv om jeg liker å fokusere på livet og hverdager, så kommer døden. Statuen vil forhåpentligvis kunne gi noe til andre. En åpning til å snakke om et vanskelig tema, sier Cecilie.

Du kan lese mer om Cecilies tanker her

Kamzy

– «Cecilie» representerer de mange kvinner som har måttet bære det mørke og tunge ordet «uhelbredelig» sammen med sin kreftdiagnose, sa stortingsrepresentant Kamzy Gunaratnam (Ap).

Hun synes det var på tide at vi fikk en slik statue, og pekte på at brystkreft er den kreftformen som rammer flest kvinner, og er en enorm trussel mot kvinner helse. Selv om den medisinske utviklingen har gått i riktig retning og prognosene for overlevelse for mange heldigvis er god, så er det dramatisk at det dør rundt 600 kvinner årlig av brystkreft (2020 tall).

– Bak dette tallet er det mange tragiske skjebner, kvinnene selv og deres pårørende. Kvinner som kanskje ikke fikk levd ut sine drømmer og mål, og etterlatte i dyp sorg og fortvilelse over alt som ikke ble slik de hadde ønsket, sa hun.

Statuen er en gave fra Eiendomsspar AS til Brystkreftforeningen. Pfizer Norge har bidratt med midler til kommunikasjon av skulpturen.

StatueHer er Christian Ringnes i samtale med styreleder Ellen Harris Utne i Brystkreftforeningen. Håkon Anton Fagerås til høyre.

Kunstneren

Oppdraget med å lage statuen ble utlyst av Norsk Billedhoggerforening, som inviterte til oppdragsprosess i to faser:

Først en «open call» hvor alle kunstnere kunne melde interesse for oppdraget. Deretter en lukket konkurranse hvor tre kunstnere ble invitert til å lage en tredimensjonal skisse for monumentet basert på et møte med Cecilie. Prosjektets kunstneriske jury valgte etter nøye vurdering å gi oppdraget til Håkon Anton Fagerås.

Så besto prosessen av å bli kjent med og ta mål av Cecilie, utvikling av halvfigur i leire for godkjenning, etterfulgt av forstørring til helfigur i Pietrasanta, Italia, hvor skulpturen ble støpt i bronse. Skulpturen ble til slutt fraktet til Oslo for montering på sokkel.

Viljestyrke og livskraft

– Jeg vet ikke hvordan skulpturen ellers skulle sett ut. Det var bare slik jeg så for meg at den kunne bli. Vanligvis, i et stort prosjekt som dette, føles det som alternativene er mange, men ikke denne gangen. Ideen var nemlig bare Cecilie; at skulpturen skulle bli mest mulig henne, slik jeg ser henne. Jeg kunne ikke lage et offer eller en munchsk syk pike som nærmest går i oppløsning og forsvinner, men heller forsøke å vise hvordan hun står i det, med viljestyrke, livskraft og ro i motstanden. Ikke som en stakkar, sier Håkon Anton Fagerås.

StatueSkulptør Håkon Anton Fagerås ønsket å vise Cecilies eget, naturlige kroppsspråk. Det manglende brystet er talende nok i seg selv.

– Jeg ønsket var å dikte så lite som mulig, bare se på henne og gjengi det jeg så. Litt viser bevegelsen at hun ikke er bare komfortabel, men mest synes jeg det er en styrke i stillingen, som trosser usikkerheten, og som viser det enorme motet hun møter ikke bare sykdommen med, men og våre blikk, sier Fagerås.

Han medgir at oppgaven var vanskelig, men viktig.

– Cecilie er sterk på tross av situasjonen, og modig i møte med det ukjente. I det motet finnes håpet, understreker han.

Symbol for all fremtid

Styreleder Ellen Harris Utne i Brystkreftforeningen innledet med å si at markeringen varstatue en av de største og viktigste oppgavene hun har hatt.

– Brystkreftforeningen ønsker med verdens første staue av en kvinne med uhelbredelig kreft å ha et symbol som setter fokus på uhelbredelig brystkreft for all fremtid, samtidig som vi håper at det en gang kan være et symbol på noe som hørte fortiden til, sa Utne.

Hun benyttet også muligheten til å minne om at politikerne må få fortgang i godkjenning av medisiner for de som har brystkreft med spredning:

– Det finnes medisiner og behandlinger som det tar for lang tid å godkjenne i Norge, medisiner og behandlinger som blir godkjent og tatt i bruk i våre naboland. Disse damene, mødrene, konene, døtrene eller tantene har ikke tid til å vente. De trenger behandlingen nå, slik at de kan få lengst mulig tid sammen med sine nærmeste, sa Utne.

Statue

Statuen av Cecilie blir stående på Eidsvolls plass i en uke, og deretter flyttes den til permanent plass i Spikersuppa.

StatueDet var godt oppmøte under den høytidelige avdukingen. Cecilie snakker med Håkon Anton Fagerås og Ellen Harris Utne.

StatueHvis du scanner QR-koden på sokkelen, kommer du til nettsiden www.brystkreftstatue.no Her kan du blant annet se filmen om hvordan statuen ble til.