Pinen er et nytt konsept tilknyttet Rosa sløyfe-aksjonen fra i år, hvor en designer tolker og lager sin versjon av den Rosa sløyfen som en kunstpin.

Smykkedesigner Camilla Prytz står bak pinen for 2014, og er med det den første i Norge som har gjort denne typen kunstnerisk arbeid med den Rosa sløyfen. Hun har hatt både kvinner og menn i tankene i arbeidet med pinen.

– Jeg har designet en pin som er mer androgyn og grafisk i både form og farge, fordi brystkreft angår både kvinner og menn, sier Prytz.

Eksklusiv for 2014
Olaug Høie Mortensen, styreleder i Brystkreftforeningen og en av de fire i Rosa sløyfe-styret, er stolt over samarbeidet med Prytz.

- Vi har hatt stor glede av å samarbeide med Camilla Prytz. Hun har vist et enormt engasjement og vi synes at designpinen har blitt svært vakker og elegant, og noe alle med stolthet kan bære på jakken sin i oktober, mener Høie Mortensen.

Denne pinen er kun i salg i oktober 2014. Neste år går stafettpinnen videre til en ny kunstner som skal sette sitt preg på den Rosa sløyfen.

- Med denne kunstpinen håper vi å slå alle salgsrekorder i oktober. Vi har satt oss som mål å selge over 350.000 Rosa sløyfe-produkter i løpet av 31 dager. Med over 1.000 arrangementer over hele landet håper vi å kunne nå denne målsettingen, sier Brystkreftforeningens styreleder.

Alle støtte i forbindelse med Rosa sløyfe-aksjonen går til brystkreftforskning og ulike brystkreftprosjekter i Norge. Siden oppstarten av aksjonen i 1999 har Rosa sløyfe bidratt med over 110 millioner til formålet.

Mer åpenhet
I tillegg til lansering av pinen, vil alle som ønsker å delta på aksjonsstarten få servert en rosa frokost.

Det vil også være et program tilknyttet årets informasjonstema for Rosa sløyfe-aksjonen.

- I 2014 løfter vi frem et alvorlig tema, det å leve med uhelbredelig brystkreft. Med den gode overlevelsesstatistikken vi har sett de senere årene, er det kanskje lett å glemme de som ikke kan bli helbredet. I år ønsker vi å skape mer åpenhet for dem som lever med dette som en del av sin hverdag, sier Høie Mortensen.

Alle som ønsker å delta er velkomne til den offisielle åpningen for Rosa sløyfe-aksjonen 2014 på Galleri FineArt i Oslo onsdag 1. oktober fra klokken 08.00.