Tekst: Solveig Brekke Weltzien

Hvor lenge har du vært likeperson i Brystkreftforeningen?

Det er helt ferskt, jeg tok kurset 14. april i år. Det var et veldig bra kurs, der er Brystkreftforeningen superflinke! Det var en inspirerende og intensivt kurs, som ga mersmak. Det blir en lidenskap å jobbe som likeperson.

– Fikk du snakke med en likeperson da du hadde brystkreft?

– Da jeg var på sykehuset, ble jeg spurt om jeg ønsket kontakt med en likeperson. Etterpå ble jeg oppringt, og det var en veldig god samtale. Jeg opplevde at hun som ringte så hun meg og hadde tid til meg. Jeg hadde ellers folk rundt meg og hadde ikke så stort behov for flere samtaler.

Betyr mye å ha noen å snakke med

Hvorfor er du likeperson?

Jeg ønsker å tilrettelegge for åpenhet, tillit, respekt og ærlighet. Det er et sjokk når man får brystkreft, og du blir helt satt ut. Da betyr det mye å ha noen å snakke med, som man er trygg på at holder informasjonen for seg selv.

Hvem kan ta kontakt med deg?

Alle kan i utgangspunktet kontakte meg: Pårørende, de som er midt oppi det eller du som har landet litt og har spørsmål. Hvis du søker opp lokallaget Sarpsborg-Fredrikstad og Halden på www.brystkreftforeningen.no, så finner du meg og de andre som er fra samme region. Vi er ganske mange og det bør vi være, for vi skal dekke tre byer og et stort område.

Pårørende kan bare ta kontakt!

Hva vil du si til pårørende som kvier seg for å ta kontakt?

Bare ta kontakt! Vi er her og er trent for å kunne snakke om det vanskelige rundt dette. Er du i en spesiell situasjon, kan det være noen i gruppa vår som har opplevd akkurat det samme som deg. Kanskje kan vi gi råd om hvem du skal kontakte. Vi har jo erfaringer og har en stor bank med informasjon. Det er ikke alltid lett å vite hvor man skal begynne. Da kan vi være nøkkelen som hjelper til å sortere, og hjelper til med å ta kontakt med de rette instansene. Husk at vi har taushetsplikt!

Les mer om våre likepersoner

På hvilken måte kan det hjelpe å snakke med en likeperson?

– Det kan være godt å vite at vi sitter samme båt og at vi er sterke sammen! Selv om ikke alle forløp er like, er det mange ting man kjenner seg igjen i. Først kommer sjokket, og så lander man. Du går trolig gjennom ting du er engstelig for. Hva skjer nå, liksom? Da kan det hjelpe å snakke med en som har vært gjennom forløpet og få høre hvordan det gikk. Selv om det er tøffe tak mens man holder på, går det som regel fint for de fleste. Vi som er likepersoner skal bidra på alle nivåer, og ønsker å møte du som sliter, og du som har det greit. Vi kan også hjelpe de pårørende, som ofte blir stående på sidelinja, sier hun og fortsetter:

Vi kan videreformidle kontaktpersoner i f.eks. NAV eller kreftkoordinatorer i kommunen. Vi kan følge deg til NAV eller legen, og sitte ved siden av og holde i hånda. Det er lett å glemme ting når man er i en slik situasjon, du blir nesten sittende i et vakuum. Og da kan det være fint å ha med seg noen som også lytter og stiller oppfølgingsspørsmål.

Les også: Alice fikk møte noen som forstod

Vi kan hjelpe deg med flere ting

– Hvorfor er det behov for likepersoner? Det må da finnes nok at samtaletilbud som en brystkreftberørt kan benytte, som fastlegen, kreftsykepleier, kreftkoordinator osv.?

– Det unike med likepersoner, er at du kan ta kontakt flere ganger, og få hjelp til flere ting. Andre tilbud er ofte begrenset, de har mindre kapasitet og liten tid. Vi er et frivillig tilbud, og sitter midt oppi det du opplever. En kreftkoordinator har mye kunnskap, men har kanskje ikke opplevd kreft og vært gjennom samme forløp.

– Likepersoner blir så dedikerte. Den største gleden jeg føler, er at jeg lærer masse selv. Å prate med mennesker gir meg masse energi tilbake!

Er du under 45?

Shera Anjaria