– Jeg hadde lyst til å være med fordi jeg er veldig engasjert i saken etter selv å ha vært diagnostisert med brystkreft. Det er en viktig sak å støtte. I tillegg var den forrige reklamefilmen til Brystkreftforeningen litt utdatert, og det er fint å kunne bidra til noe nytt, sier Hauglann.

37-åringen ble medlem av Brystkreftforeningen i 2008, og har siden vært en av foreningens tillitsvalgte gjennom vervet i Brystkreftforeningen under 40

– Jeg liker den nye filmen veldig godt. Den engasjerer på en helt annen måte enn den reklamefilmen vi har hatt tidligere. Det er også veldig viktig at det er brystkreftberørte fra det virkelige liv som er med i filmen. Det har noe med å gi et ansikt for dem som er berørt, sier hun.

Mange berørte
Anders Bølling fra Red Ant Productions, produksjonsselskapet bak filmen, forteller at det var svært viktig for dem å bruke medlemmer i Brystkreftforeningen og andre brystkreftberørte i filmen.

– Når man filmer folk såpass nært som vi gjorde er det viktig at de har en ekte relasjon til den aktuelle problemstillingen. Det skulle være en film som viser ekte mennesker, folk som står midt i det eller har gjennomgått det, sier han.

Tanken med filmen er blant annet å vise at brystkreft berører mange mennesker, også familier og pårørende.

– Samtidig var det litt viktig både for oss og mange av de involverte aktørene at dette ikke skulle være en trist film. Noen er glade, andre er triste, men det skal være ekte, sier Bølling.

(Artikkelen fortsetter under videovinduet.)

Utfordrende arbeid
Red Ant Productions produserer i hovedsak filmer for næringslivet, men Bølling synes det var både spennende, kreativ og viktig å få bidra for en organisasjon som Brystkreftforeningen.

– Vi gjør så mange forskjellige filmer, men når vi får lov til å lage noe som kan bidra til å hjelpe folk, noe som berører mennesker, gjør det jobben utrolig spennende. Samtidig var det utfordrende fordi dette ikke var lek. Vi har møtt folk som er syke og familier som er direkte berørt av en fryktelig sykdom. Det tar vi ikke lett på, sier Bølling, og fortsetter:

– Det er ingen lett oppgave å ha regi på folk som er såpass knyttet til temaet, når vi selv kommer inn litt fra sidelinjen. For meg personlig har dette vært en av de mest spennende opplevelsene jeg har hatt i jobben min. Jeg har følt at jeg har kunnet bruke mine kreative evner til å gjøre en forskjell.

Positive tilbakemeldinger
Brystkreftforeningen har så langt fått utelukkende positive tilbakemeldinger på filmen. Fin, ren, treffende og ekte er noen av ordene som er brukt etter at filmen ble publisert på Brystkreftforeningens Facebook-side.

Daglig leder i Brystkreftforeningen, Marit Røyneberg, er også godt fornøyd med resultatet.

– Jeg har blitt veldig glad i denne filmen, og vi håper den bidrar til at flere vil melde seg inn i Brystkreftforeningen og støtte vårt arbeid, sier Røyneberg, som oppfordrer eksisterende medlemmer til å dele filmen.

Bli medlem i Brystkreftforeningen? Les mer her eller gå direkte til innmeldingsskjema.