Foto: Andreas Lekang|Zacapa film

 

− Jeg synes det er en ære å få lov til å designe årets sløyfe.  Det har vært så mange flotte og flinke designere som har gjort det før meg, så det er stor stas, sier Fam Irvoll.

Irvoll er kjent for sin fantasifulle og fargerike design, og med internasjonale superstjerner som Lady Gaga, Beyoncé og Katy Perry blant sine fans er Fam blant Norges mest kjente designere. Hun har hentet inspirasjon til årets sløyfe ved å vandre i Oslos gater og parker med musikk på øret, noe som pleier åpne den kreative slusa i hjernen.  

Kjøp årets Rosa sløyfe

– Jeg ønsket å lage sløyfen så «Fam» jeg kunne, men med et design som kan bli brukt av mange. Blomster og natur har alltid gått igjen i mitt design på en eller annen måte, og dette ønsket jeg å videreføre inn i årets sløyfe.  

–  For meg var det viktig at sløyfen skulle bli noe annet enn det den har vært før, men likevel være gjenkjennbar ved bruk av selve formen til Rosa sløyfe-logoen. Det har også vært viktig for meg at sløyfen er i 3D, da det er noe jeg ofte tar i bruk når jeg lager kleskolleksjoner. Det er selvfølgelig også viktig at den er kreativ, men samtidig enkel nok til at så mange som mulig ønsker å kjøpe og bære den i oktober.  

Les også: Forskning nytter

En verdenskjent designer

Sammen med Helene Olafsen, tidligere verdensmester i snowboard og nåværende TV-personlighet, står Fam bak DAAE studio. Et klesmerke med fokus på kreativitet, funksjonalitet og mangfold. I tillegg til å være klesdesigner driver Fam også et eget kreativt grafisk byrå ved navn Fun By Fam, hvor hun blant annet har illustrert bøker for Gyldendal, Ascheough og Cappelen Damm.  

Irvoll er utdannet ved Esmod i Oslo og Central St. Martins i London. Hun har jobbet som assistent for blant annet Vivienne Westwood, Gareth Pugh, Alexander McQueen og Peter Løchstøer. Hun har deltatt med visninger på Oslo Fashion Week hver sesong siden debuten i 2005, og i februar 2012 hadde Irvoll sitt første soloshow under London Fashion Week. 

Kvinnehelse

Brystkreft er den vanligste kreftformen hos kvinner i Norge, og i 2022 fikk over 4000 beskjed om at de er rammet. For Irvoll betyr det mye å kunne bidra til Rosa sløyfe-aksjonen, som blant annet samler inn penger til livsviktig brystkreftforskning. 

– Jeg takket ja til å designe årets Rosa sløyfe fordi jeg synes det er en veldig viktig aksjon. Jeg er en forkjemper for at det skal forskes mye mer på kvinnehelse, og brystkreft er definitivt et av områdene jeg synes det er viktig at det forskes mer på ettersom så mange rammes. Jeg er veldig glad for at Brystkreftforeningen og Kreftforeningen vier en hel måned på å samle inn penger til forskning på brystkreft, og det er klart jeg ønsker å være med på det. 

En internasjonal folkebevegelse

Rosa sløyfe er en internasjonal folkebevegelse som markeres over hele verden i oktober hvert år. Målet med aksjonen er å vise solidaritet med de som rammes, øke kunnskapen om brystkreft og gi støtte til brystkreftforskning og andre brystkreftprosjekter.  

I løpet av oktober farges Norge rosa ved hjelp av bedrifter, foreninger og privatpersoner som alle bidrar til å bekjempe brystkreft. 

Kjøp årets Rosa sløyfe Rosa sløyfe 2023

Bær sløyfen i oktober, og bidra til livsviktig forskning til nytte for de som rammes av brystkreft. 

Kjøp sløyfen her