Av de 10 prosentene av oss som skriver et testament, er det fire prosent som gir en testamentarisk gave til en organisasjon. Dette utgjør 0,4 prosent av befolkningen.

- Det er fint å vite å bidra til en god sak også etter ens bortgang. Velferdssystemet er avhengig av at organisasjoner tar oppdrag som staten ikke gjør selv. Pengestøtten organisasjonene får av staten dekker bare deler av virksomheten, og testamentariske gaver er en viktig inntektskilde for organisasjoner, sier generalsekretær Siri Nodland i Norges Innsamlingsråd.

Arv uten testament?

En av de vanligste årsakene til at vi ikke skriver et testament er at man ikke vil tenke på det, at man tror staten ordner opp, eller man ikke har behov for det, ifølge professor Runar Døving ved Institutt for markedsføring ved Høyskolen i Christiania.

Søtt oss

Visste du at dersom man ikke har arvinger og ikke skriver testament, vil arven gå til Landsrådet for Norges barne- og ungdomsorganisasjoner (LNU) ? Dermed går pengene til et godt formål.

Ifølge Døving må kunnskap om arveregler og testamentarisk frihet bli bygget opp her til lands. Det er fordi mange ikke vet at de kan gi bort en slik gave.
- Alle gaver, store som små er velkomne. Man trenger ikke å gi bort hele formuen sin. I land som eksempelvis England, USA og Belgia er det veldig vanlig å gi en testamentarisk gave, sier Døving.

Advokatens råd: slik går du fram

Senioradvokat Jacob Winderen Lindegaard i Kvale advokatfirma gir følgende gode råd til deg som skal skrive testament:

1. Få en oversikt over verdiene dine
Lag en oversikt over hus og eiendom, bankinnskudd, verdipapirer og eventuelt løsere.

2. Snakk med dine nærmeste
Dermed kan du sikre at testamentet ikke bare blir i henhold til dine ønsker – men også de andres ønsker.

3. Fordel verdiene dine
I testamentet angir du hvem som skal ha hva, og oppgi gjerne i prosenter.

4. Skaff to vitner
Testamentet må undertegnes av deg og bevitnes av to personer over 18 år.

5. Sørg for trygg oppbevaring
Den sikreste er å levere det til tingretten.

Her kan du lese mer om arv og hvordan du oppretter et testamente.