Rosa sløyfe-aksjonen

Hvert år i oktober arrangerer Brystkreftforeningen Rosa sløyfe-aksjonen i samarbeid med Kreftforeningen. Aksjonen er en viktig del av Brystkreftforeningens arbeid.

Tema for Rosa sløyfe-aksjonen 2016 var arvelig brystkreft.

RSnett

Rosa sløyfe-aksjonen har sitt opphav i USA. På begynnelsen av 1990-tallet krevde amerikanske kvinner større bevilgninger til brystkreftforskning. Siden har aksjonen spredd seg til flere land.

I 1999 ble Rosa sløyfe-aksjonen arrangert i Norge for første gang. De første årene var det Brystkreftforeningen alene som arrangerte aksjonen her til lands. Aksjonen vokste seg imidlertid raskt så stor at flere krefter måtte til på arrangørsiden. I 2005 inngikk Brystkreftforeningen en samarbeidsavtale med Kreftforeningen om aksjonen. Siden den gang har de to foreningene arrangert Rosa sløyfe-aksjonen sammen.

Målet med Rosa sløyfe-aksjonen er å vise solidaritet med brystkreftrammede, spre informasjon og øke kunnskapen om brystkreft, samt støtte brystkreftforskning og andre brystkreftrelaterte prosjekter.

Brystkreftforeningens lokalforeninger og medlemmer deltar hvert år gjennom å stå på stand for å informere om sykdommen. Informasjonsstandene er også et av mange steder hvor man kan støtte aksjonen ved å kjøpe aksjonseffekter. Rosa sløyfe-aksjonen har flere samarbeidspartnere som bidrar til å gjøre oktober til en Rosa sløyfe-måned. Det arrangeres ulike aktiviteter og bygninger lyses opp i rosa, men først og fremst bæres den rosa sløyfen for å støtte opp om aksjonen og vise solidaritet med brystkreftberørte.

Rosa sløyfe-aksjonen har blitt en folkebevegelse som hvert år bidrar med millioner av kroner til brystkreftforskning. Kjennskapen blant befolkningen er stor. Hele 98 prosent av alle kvinner i Norge vet om Rosa sløyfe-aksjonen.