Tekst: Solveig Brekke Weltzien
Foto: Sharon Mc Cutcheon/Unsplash

I 2022 spurte Brystkreftforeningen sine medlemmer om hvilke tema de ønsket å lære mer om når det gjaldt brystkreft og seksuell helse. Vi fikk sexolog og kreftsykepleier Solveig Fridheim Torp til å lage et foredrag med utgangspunkt i innspillene. Hun snakker blant annet om seksuell lyst, seksualtekniske hjelpemidler, tørre slimhinner og rådgivning i videoen under.

Filmen under handler om hvordan sykdom kan ramme liv og seksualliv, og det vises gjennom en fiktiv samtale mellom en fastlege og en pasient. Den tar opp vanlige seksuelle problemer som pasienter kan slite med når de har blitt rammet av kreft. Kreftoverlever Stine Hasle er prosjektleder for filmen, og den har fått støtte fra Helsedirektoratet. Har du problemer med å se filmen på mobilen, fungerer den bedre i en nettleser på desktop.

Seksuell helsehjelpBrosjyre

Helsenorge.no finner du mer informasjon om kreft og seksualitet. Her er det blant annet en informativ brosjyre der du kan lese om hvordan andre kreftoverlevere løste utfordringer (forsiden av brosyren på bildet er den nord-samiske versjonen). Den er utarbeidet av Kreftomsorg Rogaland, og du finner egen brosjyre for din helseregion.

Kontakt sexolog

Mange sykehus tilbyr sexologisk rådgiving og tilbudet er gratis. Du kan komme alene eller sammen med partneren din. De har blant annet egen sexologisk poliklinikk i Bergen og Stavanger. Hvis ikke, kan du be om å bli henvist til et sykehus som tilbyr sexologisk rådgivning. Du kan også finne en NACS-godkjent sexologisk rådgiver på www.finnensexolog.no