Se hvordan statuen blir til her.

Film og foto: Tangrystan

– Brystkreft er kreftformen med best prognose, derfor handler ordskiftet rundt sykdommen stort sett om overlevelse. Med denne statuen vil vi rette oppmerksomheten mot pasienter med uhelbredelig brystkreft, sier Ellen Harris Utne, styreleder i Brystkreftforeningen.

Metastatisk brystkreft

Hvert år dør rundt 600 norske kvinner og menn av av metastase, en sykdom også kjent som brystkreft med spredning. Denne kreftformen er uhelbredelig, og det finnes bare livsforlengende medisiner.

BLI MEDLEM

Harris Utne understreker at det er viktig å fokusere på overleveEllen Harris Utnelse når man snakker om brystkreft. Samtidig opplever mange det som tabubelagt å diagnostiseres med uhelbredelig brystkreft.  Det er ikke lenger et valg når man har fått spredning. Det er heller ikke en kamp, men en sykdom som ikke alle overlever.

Brystkreftforeningen vil bidra til at pasienter med uhelbredelig brystkreft får mer oppmerksomhet. I samarbeid med Norsk Billedhoggerforening har foreningen fått Håkon Anton Fagerås, en av våre fremste figurative billedhuggere, til å lage en bronsestatue av Cecilie. Hun ble diagnostisert med metastatisk brystkreft da hun var 42 år gammel. Statuen er en gave fra Eiendomsspar til Brystkreftforeningen.

Verket avdukes på Eidsvolls plass, foran Stortinget, ordfører Marianne Borgen vil lede seansen og Ellen Harris Utne vil avduke kunstverket mandag 20. juni klokken 12:00. Statuen vil stå på Eidsvolls plass den første uken, men «Cecilie» har permanent plassering i Spikersuppa.

Les mer om statuen

Et monument og en oppfordring

Cecilie bor på Lambertseter i Oslo. Hun er 44 år gammel, og har tre barn på 21, 19 og 9 år. Hun fikk påvist metastatisk brystkreft da hun var 42 og siden hun fikk diagnosen, har Cecilie jobbet for å formidle historien sin til andre gjennom Brystkreftforeningen. Med åpenheten håper Cecilie også å gjøre situasjonen mindre tung for barna å forholde seg til.

– Cecilie møter sykdommen med åpne øyne, rak rygg og en sårbarhet som er ufattelig modig, sier Harris Utne.

Styrelederen er glad for at verket til Håkon Anton Fagerås skal avdukes foran Stortinget, og håper at kunstverket bidrar til å løfte frem denne sårbare pasientgruppen.

– Denne statuen er et monument til kvinner med metastatisk brystkreft, og en oppfordring til oss alle om å gi ekstra omsorg, oppmerksomhet og støtte til pasientene som rammes og deres pårørende, sier Harris Utne.